Skrivenatt:

Suksess med skriveråd

Om lag 120 studenter møtte opp da Det humanistiske fakultet for første gang arrangerte Skrivenatt i går kveld. – Akademisk skriving er helt nytt for oss. Vi trenger alle skrivetipsene vi kan få, så vi blir nok her til midnatt, sa William-Peter Bjelland og Karete Sørelv.

Universitetslektor Ingrid Stock håper Skrivenatt etterhvert kan tilbys til hele Dragvoll.
Filosofistudent Emil Andreas Ofstad kommer rundt halv ni. Nå får han hjelp til å plotte seg inn på så mange workshops som mulig, for dette er interessant. .
Klar til å hjelpe studentene - Stor stas at Skrivenatt ble så populært sier assistentene Anna Svisdal og Pia Farstad Eriksen.
En av workshopene: Ingrid Stock gir studentene råd om hvordan de kan bearbeide oppgaveteksten.

De har nettopp deltatt på den mest besøkte workshopen, som handler om hvordan studentene kan komme i gang med oppgaven. UA får aller nådigst lov til å forstyrre dem i ti minutter før de skal videre til neste workshop: «Hvordan bearbeide teksten?» Dette vil de ikke gå glipp av.

Skriver og visker ut

Både Bjelland og Sørelv er nybakte bachelorstudenter i henholdsvis religionsvitenskap og sosiologi. De er takknemlige for alle råd de kan få, og er også glade for å bli kjent med studenter fra andre fag.

- Jeg skriver på min første akademiske oppgave, og har innlevering om ei uke. Jeg har ingen kunnskaper fra før og har skikkelige startproblemer, særlig plages jeg med disposisjonen, forteller Sørelv.

Bjelland kjenner seg igjen.

- Jeg begynte nettopp på universitetet, og har ingen anelse. Det er veldig bra at vi kan få hjelp til å bli bedre på denne måten, sier han.

Karete Sørelv sier hun har jobbet i fem dager med oppgaven, men føler at hun ikke har kommet videre.

- Jeg skriver, visker ut og starter på nytt. Det er demotiverende.

Bjelland er over den verste bøygen. Han har allerede levert inn sin første oppgave i introduksjonsemnet Ex.fac og fått den godkjent. Nå håper han denne skrivenatta gir han god hjelp på veien når han skal begynne å skrive på Ex.phil-oppgaven.

Bearbeide tekst

Klokka er 20, og universitetslektor Ingrid Stock gjør seg klar til å innlede om hvordan studentene kan bearbeide teksten. Hun er tilknyttet anvendt språkvitenskap ved Institutt for språk og litteratur. Det er skriveforskere herfra som har tatt initiativet til Skrivenatt, der Stock er primus motor sammen med kollega Nancy Lea Eik-Nes. For anledningen er Stock og de andre gode hjelperne ikledd signalgrønn vest slik at studentene lett kan finne dem og be om hjelp.

Nå forteller hun hvordan studentene kan gi hverandre positiv respons. Snart skal de jobbe sammen to og to og gi tilbakemeldinger på hverandres tekster.

- Vær spesifikk. Hvis dere bare sier at dette er bra, blir vi ikke særlig klokere. Foreslå alternative løsninger og vurdér om teksten gir svar på oppgaven, sier hun.

Innledning og innhold

- Hvor mange av dere har skrevet ei innledning, spør hun studentene.

Én rekker opp handa.

Stock understreker at innledninga er svært viktig fordi denne sier noe om hva teksten handler om, og hvorfor det er interessant å skrive noe om dette temaet.

- Hvor lang bør ei innledning være? spør en student.

- Ti prosent av hele teksten, foreslår en annen.

- Kan vi være kort? spør en tredje student.

Skriveforskeren gir råd underveis.

- Du kan være kort hvis du klarer å få fram det viktigste, sier Stock.

Fire arbeidsgrupper

Studentene kan delta på fire ulike workshoper. I tillegg til de to nevnte, får studentene tips om hvordan de kan strukturere teksten, hvordan de kan finne kilder og bruke referanser. Biblioteket spiller en sentral rolle hele denne kvelden og arrangerer den sistnevnte workshopen.

Bedre seint enn aldri

Nærmere halv ni kommer Emil Andreas Ofstad hastende inn fra høstmørket. Læringsassistent Anna Svisdal og vitenskapelig assistent Pia Farstad Eriksen forklarer når og hvor workshopene er, og ber han registrere seg.

Ofstad studerer filosofi, og angrer på at han ikke kom seg dit fra starten av. Også han vil gjerne få med seg så mye som mulig. Han diskuterer med assistentene, tenker høyt og får lagt en plan for resten av kvelden.

- Det er kjempestas at det er så stor pågang av studenter. Mange vil gjerne ha ei ny skrivenatt allerede i november, rett før eksamen, sier Svisdal og Eriksen fornøyd.

Assistentene bistår også studentene med skrivehjelp og øvinger, i tillegg til skriveforskerne.

Lysten til å skrive

Universitetslektor Ingrid Stock forteller at oppstartsprogrammet Humstart har forelesninger om akademisk skriving før de nye studentene begynner på studiene. Skrivenatt skal hjelpe dem mens de skriver.

- Det er først når de begynner å skrive at spørsmålene melder seg og de trenger oppfølging. Med skrivenatt ønsker vi å utvikle skrivelyst framfor skrivevegring, sier hun.

Stock er opprinnelig fra Tyskland, der universiteter regelmessig arrangerer skrivenetter. Det inspirerte henne til å gjøre det samme på Dragvoll. Nå gleder hun seg over at så mange studenter møtte opp, og ser gjerne at arrangementet etter hvert blir utvidet til å gjelde hele Dragvoll. Skriveforskerne vil gjerne samarbeide med faglærerne, og understreker at skrivenatt skal være et supplement og ikke konkurrere med deres skrivetilbud.

- Det er også positivt at vi kan ta i bruk Dragvoll om kvelden. Slike sosiale arrangementer skaper tilhørighet. Det viser også studentene at skriving ikke trenger å være en ensom aktivitet, sier hun.