Stortingsvalget

60 lærerstudier mangler studenter

- Dramatiske tall, sier statsminister Erna Solberg.

- Tallene demonstrerer med all tydelighet den lærermangelen norsk skole står i, sier Erna Solberg. Arkivfoto.

60 lærerstudier har fortsatt ledige plasser, viser en oversikt fra Samordna opptak. Arbeiderpartiet mener tallene er dramatiske.

– De tomme studieplassene burde være en av valgkampens viktigste saker, sier utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Torstein Tvedt Solberg.

Det er spesielt grunnskolelærerutdanningen for 5.–10. trinn som har størst vansker med å fylle opp plassene, skriver Utdanningsnytt. Totalt har 11.482 studenter fått tilbud om studieplass ved en lærerutdanning i Norge. Dette er 417 færre enn i fjor og en samlet nedgang på 3,5 prosent. For grunnskolelærerutdanningen 5–10 er nedgangen på 14,9 prosent.

– Det er dramatiske tall som med all tydelighet demonstrerer den alvorlige lærermangelen norsk skole står i. Det viktigste for barns læring er at de møter en kvalifisert lærer med lærerutdanning, understreker Solberg.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.