Gjesteskribenten

Aksel Tjora, jeg tror jeg elsker deg

Alle disse forkortelsene finnes i et facinerende antall og gjør livet unødvendig forvirrende, skriver Nora B. Kulset.

Nå har vel bildet av at Aksel Tjora (Atjo!) river i stykker denne rapporten på NTNUs styremøte blitt akademias svar på «Hvor var du da Brå brakk staven?», skriver Nora Bilalovic Kulset.

EY! Sjekk den PBO-en for ABE-en, da! ROFL!

Noe av det første jeg gjorde som instituttleder, var å google «ABE-reformen». Ja, du leste riktig. Jeg visste ikke hva ABE-reformen var mens jeg som ubekymret postdoktor satt med nesa i egne forskningsprosjekter på mitt knøttlille kontor. Det endret seg jo fort, kan man si. (Hvis du nå trenger å google ABE, så er det altså helt innafor.) Jeg måtte google PBO også (go ahead). Og LOSAM. Og en hel rekke andre akronymer og mer eller mindre vellykkede forkortelser. De fins i et fascinerende antall. Og de gjør ofte livet unødvendig forvirrende, spør du meg.

EY!

Én av forkortelsene jeg rakk å få med meg sånn fra opprinnelsen, var derimot det helt pussige EY. (Hva er det med Y-bokstavens popularitet i nye navn for tida? Og hvorfor ikke bare fortsette å hete «Ernst & Young»? EY! Det er jo et utrop!) EY stiftet jeg bekjentskap med i forbindelse med rapporten som EY har brukt tid og (våre) penger på å skrive for å komme med forslag til hvordan vi kan imøtekomme ABE-reformen mens vi jobber med PBO.

Nå har vel bildet av at Aksel Tjora (Atjo!) river i stykker denne rapporten på NTNUs styremøte blitt akademias svar på «Hvor var du da Brå brakk staven?». Takk, Aksel. Tusen takk. Jeg tror jeg elsker deg.

En annen forkortelse jeg måtte lære meg, var HI. Det sto overalt i alle e-poster og planer og papirer. HI ditt og HI datt. «Studenten skal ha ekstra HI høsten 2019». «Vi mangler lærer i HI for 10 studenter». «HI gikk som normalt resten av semesteret». Hva i alle dager er dette HI som vi har i alle papirer, spurte jeg min rådgiver Vegard (VSP). Det viste seg at bak forkortelsen HI gjemmer «hovedinstrument» seg. NTRLVS.

Nye ord på Big Challenge

Men så har vi jo nye ord også. Jeg er så heldig at Big Challenge (#bigchallenge) foregikk på én av de mange campusene Institutt for musikk (IMU) kaller sitt hjem, nærmere bestemt Olavshallen (OH). Jeg kunne altså stikke innom foredrag innimellom dagens møteplan både litt her og litt der (#FOMO?). Jeg må ærlig innrømme at jeg kjente verken til ord som «deepfake» eller «syntetisk intelligens» før jeg hørte dem på Big Challenge (gisp gjerne i forskrekkelse, eller eventuelt bruk google så du lærer dem du, også).

Og mens vi snakker om Big Challenge: fy flate for et bra program! Jeg bedrev som allerede nevnt, en slags randomized deltakelse, der jeg stakk innom foredrag i salen i Olavshallen (OH) når det viste seg at jeg hadde litt tid, uten mulighet for å håndplukke dem jeg helst ville gå på. Og alle foredragene jeg overvar, var fantastisk bra (samme hvor tvilende jeg var da jeg satte meg ned. Det var jo av og til som å delta på en konferanse fra et helt annet fagfelt – og man kan jo være tvilende nok på konferanseinnlegg fra sitt eget fagfelt også...for å være veldig ærlig). Jeg håper imidlertid komiteen for festivalen gjør et grundig etterarbeid for å sikre bedre tilstedeværelse fra ansatte og studenter på neste festival. Et slags KVASS-arbeid, for å komme oss tilbake til NTNU-akronymenes verden.

Mitt favorittakronym er...

Jeg nevnte at IMU har mange hjem, så ja, vi gleder oss til å samle oss med oss selv når ny campus blir en realitet. Da skal vi jo endelig flytte inn i KAM-bygget. Som forresten nå heter KAMD-bygget. Bare si fra hvis det er flere som vil være med så ordet blir litt lettere å uttale. Det er en liten utfordring å gå rett fra D over til B. Imidlertid er jeg nå, pga ABE-reformen og EY-rapporten, engstelig for at KAMD-bygget uansett må komme til å hete REITAN ARENA når vi flytter inn. RA for short.

Men favorittakronymet mitt er og blir NUTS. Norwegian University of Technology and Science.

God WKND.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.