Sjur Baardsen ny rektor ved NMBU

Styret ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) ansatte tirsdag dekan Sjur Baardsen (60) som ny rektor.

Sjur Baardsen går fra dekan- til rektorjobb ved NMBU.

Den nye rektoren tiltrer 1. august.

Baardsen kommer fra stillingen som dekan ved NMBUs Fakultet for miljø- og naturforvaltning.

– NMBU skal fortsette å bidra til felles innsats for en bærekraftig framtid, og vår fordel i dette arbeidet er at vi faglig sett står i sentrum av bærekraftmålene. Vi har en tydelig strategi og et spesielt oppdrag, og dette skal vi ved NMBU sette ut i livet sammen, sier Baardsen.

Baardsen har tidligere jobbet som professor i skogøkonomi ved daværende Institutt for naturforvaltning. Han er forstkandidat i skogbrukets driftsteknikk fra Norges landbrukshøgskole, bedriftsøkonom fra BI og har doktorgrad i skogøkonomi.

Baardsen sitter ut åremålet til avtroppende rektor Mari Sundli Tveit, det vil si fram til 31. juli 2021.

Det var totalt 11 søkere til stillingen.

LES OGSÅ: Tveit: - Båndene mellom akademia og næringsliv kan bli for tette

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.