OECD:

Norge med minst privat finansiering

Norsk universitets- og høyskolesektor med lavest andel privat finansiering blant OECD-landene.

Iselin Nybø, statsråd for forskning og høyere utdanning, ønsker seg flere pengegaver fra private aktører.

OECD har nylig tatt en titt på hvordan det står til med universiteter og høyskoler rundt omkring, og på et punkt skiller lille Norge seg kraftig fra de øvrige - økonomiske bidrag fra næringsliv og andre private aktører.

I rapporten havner Norge helt nederst på oversikten over hvor store andeler av finansieringen av sektoren som kommer fra slike aktører, med 0,2 prosent av de totale inntektene i 2015.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Rapporten bruker våre naboland Sverige og Finland til å sammenligne med, og i de to lanene kommer henholdsvis 10,5 og 3,4 prosent av sektorens inntekter fra det private.

Det var NRK som først omtalte rapporten.

- Jeg skulle ønske at universitetene og høyskolene fikk enda flere gaver fra næringsliv og privatpersoner. Det vil være penger som kommer på toppen av den offentlige finanseringen, og som kommer både sektoren og samfunnet generelt til gode, sier statsråd Iselin Nybø for forskning og høyere utdanning til rikskringkasteren.

Men selv om private aktører ikke gir stort til sektoren i dag gir de fremdeles noe. Et eksempel her er beregenseren Trond Mohn som blant annet har gitt NTNU og St. Olavs Hospital 40 millioner kroner til å kjøpe inn en syklotron. Og selv om Mohn selv ikke helt forstår hva dingsen gjør, vet han hva den skal brukes til.