Nord kan miste universitetsstatus

En sakkyndig komité har konkludert med at et doktorgradsprogram ved Nord universitet ikke oppfyller kravene. Konsekvensen kan bli at Nord universitet mister statusen som universitet.

Nord er et ferskt universitet, og resultatet av fusjonen mellom Universitetet i Nordland, Høgskolen i Nord-Trøndelag og Høgskolen i Nesna i 2016.

Det er krav om minimum fire doktorgradsprogrammer for å være akkreditert som universitet. Nokut varsler at et av programmene ved Nord universitet kan bli trukket tilbake. Det vil i tilfelle bety at universitetet står igjen med tre doktorgradsprogrammer og ikke lengre kan akkrediteres som universitet.

Oppfyller ikke kravene

Nokut opplyser i en pressemelding at den sakkyndige komiteen som har vurdert doktorgradsprogrammet i studier av profesjonspraksis ved Nord universitet har konkludert med at pogrammet ikke oppfyller kravene for akkreditering. Rapporten fra komiteen er nå sendt til Nord universitet for en uttalelse.

Ifølge Nokut konkluderer den sakkyndige komiteen med at området for doktorgraden ikke er tilstrekkelig definert og avgrenset, og at kravet til vitenskapelig helhet og sammenheng ikke er oppfylt. Konsekvensen av dette er at det ikke er mulig å vurdere om universitetet har et fagmiljø som dekker de sentrale delene i doktorgradsprogrammet, ifølge pressemeldingen. Videre har de konkludert med at det ikke er dokumentert tilfredsstillende forskningsresultater på høyt internasjonalt nivå.

Les hele rapporten fra komiteen her.

Doktorgradsprogrammet i studier av profesjonspraksis ble akkreditert av Nokut i 2009 og har etter det vært gjennom noen justeringer. Nokuts gjennomgang av tilgjengelig informasjon, samt møter med universitetet ga indikasjoner på at det ikke oppfyller kravene til akkreditering etter studiekvalitetsforskriften og studietilsynsforskriften. For at samfunnet skal ha tillit til kvaliteten på studietilbudet, igangsatte Nokut en revidering av akkrediteringen for doktorgradsprogrammet, skriver den sakkyndige komiteen i rapporten.

Frist på to år

Nokut varsler at saken etter planen skal behandles av Nokut-styret i starten av februar 2020. Hvis deres vedtak er samsvarende med komiteens anbefalinger, vil Nord universitet få en frist på inntil to år for å sette i verk tiltak for å rette opp i manglene. Hvis universitetet ikke greier å oppfylle vilkårene for akkreditering vil Nokut trekke tilbake akkrediteringen av doktorgradsprogrammet. Videre må Nord universitet umiddelbart trekke tilbake studietilbudet og legge til rette for at stipendiatene kan fullføre ved en annen institusjon, ifølge pressemeldingen.

- Dette er en grundig og konstruktiv rapport, men med et stort alvor. Dette er et godt utgangspunkt for videreutvikling av doktorgradsprogrammet, sier prorektor for forskning og utdanning ved Nord universitet, Reid Hole, til Khrono.

- Det er første gang et norsk universitet står i en situasjon hvor de risikerer å miste universitetsstatusen sin. Det er alvorlig, og viser at Nord universitet står i en krevende situasjon. Det er helt nødvendig for universitetet å ta grep, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø til avisen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Statsråden forventer fremgang, men forstår at det kan ta tid