Nord universitet til Stortinget:

- Nesna hadde problemer også før fusjonen

SV-politikere på Stortinget vil hindre Nord universitet i å legge ned campus Nesna. - Nesna hadde problemer også før universitetsfusjonen, kommenterer Nord-rektoren.

Nord satser på Mo i Rana, som ligger kun 67 km fra Nesna, og som er kommunikasjonsknutepunkt i regionen. På denne måten vil utdanningene bli langt mer tilgjengelig for langt flere, mener Nords rektor Hanne Solheim Hansen (arkivfoto).

Førstkommende mandag er det åpen høring i Utdannings- og forskningskomiteen hvor et forslag fra fire stortingsrepresentanter fra SV om «en desentralisert høyere utdanning for kvalitet, velferd og bærekraftige lokalsamfunn» skal drøftes. De fire representantene er Audun Lysbakken, Kari Elisabeth Kaski, Lars Haltbrekken og Mona Fagerås

Se programmet her

Her ber SV-representantene regjeringen om å stoppe den foreslåtte endringen av studiestedsstruktur ved Nord universitet. De foreslår også at regjeringen legger fram en helhetlig plan for framtidig struktur for høyere utdanning i Norge.

Forslaget kommer på bakgrunn av Nord-ledelsens forslag om å redusere antall studiesteder slik at campus Nesna og studiested Sandnessjøen legges ned. Dette har vakt til dels sterke reaksjoner, framfor alt blant ansatte og studenter i Nesna, dessuten i lokalmiljø og blant næringslivsfolk lokalt. Også i SV og Sp har reaksjonene vært sterke.

LES OGSÅ: Vedtok nedleggelse av tre studiesteder
LES OGSÅ: Store utfordringer for Nord

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Søkertallene gikk ned

I en høringsuttalelse argumenterer Nord-rektor rektor Hanne Solheim Hansen iherdig for hvorfor nedleggelsene er nødvendig. Her skriver hun blant annet at «søkertallene på Nesna gikk ned lenge før fusjonen, og dette ble forsterket av nye nasjonale krav.»

Før fusjonen supplerte Høgskolen i Nesna lærerutdanningene med enkeltemnestudier og utenlandsstudier. Disse mulighetene ble borte i 2011 og 2015, ifølge høringsbrevet

«Enkeltemnestudier innebar at emner innen lærerutdanningene også ble tilbudt til andre som ikke var tatt opp på dette studiet. I 2011 besluttet KD at slike emner kun skulle være tilgjengelige for studenter som var tatt opp på profesjonsstudier.»

Når det gjelder utenlandsstudier besluttet daværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i 2015 å stanse utenlandsstudiene. Nesna tilbød på det tidspunktet 12 slike studier i følge Nord-rektoren. Disse studiene hadde 220 registrerte studenter. Studentene tilbragte semesteret i Bali, Brasil, Mexico eller Sydney, men var formelt registrert på Nesna. Følgene av avviklingen ble færre studenter og medførte 8-10 millioner kroner i årlig redusert inntjening.

- Vanskeligere uten nedlegging

Til UA sier Solheim Hansen at hun har liten tro på at SVs forslag går igjennom. Men:

- Skulle det skje vil vi naturligvis ta det til etterretning. Imidlertid vil det bli vesentlig vanskeligere å få gjennom den restruktureringen som må til for å gi Nord et nødvendig kvalitetsmessig løft.

- Tidligere rektor ved Høgskolen på Nesna, Anna Meisfjord, har uttalt til UA at dere ofrer Nesna for å redde Nord: har hun rett?

- Nå går ikke dette kun ut over Nesna, og vi vil ikke legge ned studier, men samle dem til universitetets beste. Så vil jeg også minne om at Nesna ligger knappe 7 mil fra Mo i Rana, hvor det meste av aktivitetene på Nesna flyttes til.

- Fantes det noe alternativ til nedlegging på Nesna, slik du ser det?

- Som vi skriver i høringsuttalelsen slet Nesna også før fusjonen, med reduksjon i studenter fra om lag 800 til rundt 500. Jeg kan ikke se at vi hadde andre alternativer enn å konsentrere virksomheten, om vi skal oppfylle Nords faglige ambisjoner.

Hadde Nesna noen sjanse?

- Hadde campus Nesna i realiteten noen sjanse, straks fusjonen var et faktum?

- Vi som utgjør dagens ledelse har lagt en kabal vi mener er nødvendig for å få til en god løsning.

- Om dere får gjennomføre tiltakene du går for: Er Nord universitet over kneika?

- Vi har fremdeles betydelige utfordringer foran oss, med fortsatt nedgang i søknadstall og tunge faglige forventninger. Det kreves hardt arbeid i årene som kommer, men vi skal få det til, sier rektor Hanne Solheim Hansen.