200.000 studenter får tilbud om tilleggslån denne uka

I løpet av uka får over 200.000 studenter tilbud om tilleggslånet på 26.000 kroner, som skal gå til dem som har mistet inntekt på grunn av koronakrisen.

Minister Henrik Asheim bebuer utsendelse av epost til landets studenter hvor de som kan dokumentere inntektstap på grunn av pandemien får utbetalt tilleggslån. Bildet er fra framleggelsen av Samordna opptak.

For å få pengene på konto må studentene kunne dokumentere at de har mistet inntekt på grunn av koronakrisen.

– Disse pengene sørger for at mange studenter som er i en vanskelig økonomisk situasjon, får mer penger å rutte med, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H).

Studentene vil få en epost, som vil bli sendt ut puljevis over flere dager, fra Lånekassen. De som har rett til det, vil kunne logge seg inn for å søke på tilleggslånet, der 8.000 kroner blir omgjort til stipend.

De som har fått epost, kan søke. I søknaden fyller man inn en egenerklæring som bekrefter nedgang i inntekt mellom 1. mars og 15. juni 2020 på grunn av koronautbruddet. Pengene vil bli utbetalt i løpet av noen dager.