Challenge prorektor: Formidling og Forsker Grand Prix

«Ved å velge å fokusere på formidling, slik NTNU ønsker og oppfordrer oss til å gjøre, har vi effektivt hindret oss selv i doktorgradsarbeidet fordi vi har brukt tiden vår på å lære å formidle bedre og mer pedagogisk. Som stipendiater har vi derfor mistet noe av den viktigste ressursen vår: Tid til å forske.» skriver kronikkforfatterene.

Kronikkforfatterne var blant de ti som deltok under Forsker Grand Prix i Trondheim i fjor. Her er seniorrådgiver Stein Mortensholm i NTNUs kommunikasjonsavdeling og prorektor for nyskaping, Toril A. Nagelhus Hernes på scenen under arrangementet.

Som en av fem byer i Norge arrangerer Trondheim formidlingskonkurransen Forsker Grand Prix, hvor ti doktorgradsstipendiater konkurrerer i å formidle forskningen sin på kun fire minutter. I Trondheim arrangeres denne konkurransen av NTNU og Forskningsrådet, og gjennomføres hvert år i september på Byscenen som en del av Forskningsdagene.

Vi som deltar i Forsker Grand Prix Trondheim er et utvalg av engasjerte stipendiater, som brenner for å formidle forskningen vår. Vi velger å bruke forskningstid i perioden mai-september på å spisse foredragene våre. Selv om det går ut over forskningsprosjektet vårt angrer vi ikke!

Forskningsformidling er et uttalt satsningsområde for NTNU. Et av utviklingsmålene i kjerneoppgaven formidling i NTNUs strategi 2018-2025 er å «styrke formidlingskompetanse blant ansatte og ph.d-studenter». Forsker Grand Prix er et glimrende tiltak for å nå dette målet.

NTNU og våre forskningsmiljøer kommer til å tjene på oss lenge – både gjennom visninger av Forsker Grand Prix på NRK og gjennom kompetansen vi har opparbeidet oss gjennom forberedelsene til å stå på en scene foran 500 publikummere. Både NRK Radio og Adresseavisen har plukket opp forskningen vår så langt i år. Forsker Grand Prix fra Trondheim i 2018 er så langt sett av over 150.000 på NRK nett-tv.

I november 2018 sendte 18 tidligere deltakere i Forsker Grand Prix et brev til prorektor Bjarne Foss. Vi ba om at innsatsen vår for å promotere NTNU og forskningsmiljøene våre i Forsker Grand Prix skulle belønnes med en måneds automatisk forlengelse på doktorgradsprosjektet vårt. Noen fakulteter ved NTNU opererer allerede med en slik ordning, og vi ønsket at det skulle tilrettelegges av NTNU fra sentralt hold for å fremme lik behandling.

To måneder senere, i januar, fikk vi avslag fra prorektor. Begrunnelsen var at «formidling av doktorgradsprosjektet kan anses som en naturlig del av ph.d.-løpet», og at vi har fått støtte av NTNUs kommunikasjonsavdeling i gjennomføringen av produksjonen.

Det er mer enn 1000 doktorgradsstipendiater ved NTNU, og ti plasser i Forsker Grand Prix. Hvis deltakelse i Forsker Grand Prix er en forventet del av gjennomføringen av doktorgraden vår, hva skal de 990 andre stipendiatene finne på?

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.