Ytring:

Klima-fotavtrykket  - en utfordring til KD

«Løsningen er åpenbar, det vanlige (default) også i departement og Forskningsråd må bli videomøter» skriver prorektor Bjarne Foss i denne ytringen.

NTNU har med sine spredte campuser god erfaring med å arrangere møter uten fysisk tilstedeværelse, skriver Bjarne Foss i dette innlegget.

Høyere utdannings- og forskningsminister Nybø vil starte en konkurranse mellom universitetene og høyskolene om å fly mindre. Det er fint. Det er på høy tid at det tas aktive grep for å redusere reiser, spesielt flyreiser, i UH-sektoren som ikke strengt tatt er nødvendige.

I likhet med andre flercampusuniversiteter har vi noen erfaringer å dele med statsråden med tanke på reising. I vår organisasjon har vi ikke mulighet til å være fysisk tilstede på alle møter. Vi har fakulteter og institutter på tvers av byer og kan ikke reise mellom Gjøvik, Ålesund og Trondheim for et par timers møte. Vi må bruke teknologi, og det har vi investert mye i. Men det aller viktigste for å få dette til å fungere er ikke teknologien, men møtekulturen. Det krever oppmerksomhet og raushet for å få et møte der ikke alle er fysisk tilstede i samme rom til å fungere. Der har vi fortsatt en del å gå på også i vår organisasjon, men vi blir stadig bedre.

Vi som holder til rundt om i landet vil svare på utfordringen fra Nybø om å reise mindre. Men mon tro om ikke en vel så stor utfordring ligger i maktens korridorer i Oslo? Det arrangeres et stort antall møter i departementer, Forskningsråd, universitets- og høgskoleråd, etc som det for institusjonene rundt om i landet er helt nødvendig å delta i. Det forventes også ofte at vi er fysisk tilstede. Noen kan ta T-banen – andre må fly.

Løsningen er åpenbar, det vanlige (default) også i departement og Forskningsråd må bli videomøter. Som nevnt her har NTNU og andre institusjoner med flere campuser spredt utover nyttige erfaringer å dele. Bare spør. Vi Skypes.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.