NTNU er i gang i Oslo

Oslo: Borsch, Borgen og Borg holdt båndet sammen under den seremonielle snorklippingen da NTNUs lokaler i hovedstaden ble offisielt åpnet torsdag morgen.

God stemning. Rektor Anne Borg klipper mens ordfører Marianne Borgen og statassekretær Rebecca Borsch holder fast i båndet.

Lokalene, kontorer og undervisningsrom, ligger i Øvre Vollgate 7.

- Dere har etablert dere et steinkast unna Stortinget, unna KD og unna Rådhuset. Det må jeg si er godt jobbet, slo Kunnskapsdepartementets statssekretær Rebecca Borsch fast. Noen minutter tidligere hadde Oslos ordfører Marianne Borgen kommentert den korte veien hun måtte tilbakelegge fra Rådhuset til NTNUs nye lokaler.

LES OGSÅ: Etablerer egen av deling i Oslo

LES OGSÅ: Nå er lokalene funnet

- Kjære nye naboer, innledet Oslo-ordføreren sin velkomsttale, og minnet om at Oslo er Norges største studentby, med litt over 80 000 studenter. I dag er hovedstaden landets eneste by med to universiteter, UiO og Oslomet.

Aller først hadde NTNU-rektor Anne Borg hilst forsamlingen velkommen med å minne om at hver femte NTNU-student kommer fra Oslo og Akershus, og at de fleste vender tilbake etter endte studier.

- Heier på dere

Litt etter slo Borg fast at behovet for etter- og videreutdanning (EVU) er stort, og vil bli mye større, samtidig som man akkurat nå erfarer en liten nedgang i antallet som tar slik utdanning.

Dette sterkt økende behovet for EVU var noe Borsch la stor vekt på.

- Vi må tilpasse oss stadig raskere endringer omkring oss. Vi må endre oss i takt med omgivelsene, slo KDs statssekretær fast, og minnet om Regjeringens arbeid med Kompetansereformen for styrket kvalitet og arbeidsrelevans i høyere utdanning. Her er økt satsing på EVU avgjørende.

- Når NTNU nå etablerer stadig flere satellitter borte fra moderskipet, er det et prosjekt jeg heier på.

Aldri for mye kunnskap

Da Universitetsavisa ba Borsch kommentere det faktum at Norges eneste by med to universiteter, nå får selskap av landets største universitet, svarte hun at det ser hun bare positivt på.

- Jeg håper tvert om at flere institusjoner lar seg inspirere av NTNU.

- Blir det ikke litt mye nå, med de tre største universitetene til stede?

- Det blir aldri for mye kunnskap, var statssekretærens kontante svar.

Doblet kapasitet

Rektor Borg er opptatt av at ting må skje raskt. Målet hun satte for NTNU da hun var prorektor for utdanning var en fordobling i antall studentårsverk fra 1400 i 2017 til 3000 i 2020. Det er ingen tid å miste, poengterer hun.

- For uansett hvor raskt vi føler endringene nå kommer, så vil de aldri skje så sakte som akkurat nå.

Utdanning er ferskvare. Statsminister Erna Solberg har sagt at ingen skal gå ut på dato. Skal det skje må det bli enklere å ta EVU.

- Men hvorfor Oslo?

- Fordi vi må være nær de potensielle deltakerne. Og svært mange av NTNUs tidligere studenter holder til her i Oslo-området, sier Anne Borg.

LES OGSÅ: Provosert over manglende EVU-satsing i Trondheim

Mange av studentene som vil ta EVU her er medlem i Tekna.

– Våre medlemmer har lenge etterlyst fleksible og arbeidslivsrelevante etter- og videreutdanningstilbud for dem med høyere utdanning og vi er glad for at NTNU nå styrker seg på dette området, sier Teknas samfunnspolitisk direktør, Monica Tjelmeland.

Døråpneren

original

I lokalene i Øvre Vollgate er NTNUs plan å tilby videreutdanninger for arbeidslivet som gjenspeiler NTNUs hovedprofil. Sentral i dette arbeidet vil daglig leder for kontoret, Camilla Roede Skevik, være. I pressemeldingen titulerer hun seg som døråpner. Til Universitetsavisa poengterer hun at å åpne dører ikke er nok.

- Jeg ser det som min rolle å undersøke markedet for EVU, ta rede på hvilke behov man har der innen næringsliv, yrkesliv, offentlige virksomheter og mer til. Da er det også viktig å ta rede på hvilke forventninger man har til oss, sier Skevik.

NTNUs lokales er hovedsakelig tenkt brukt til studiesamlinger. Kontoret er også en åpen dør inn til NTNU for næringsliv og andre virksomheter på Østlandet som ønsker samarbeid med NTNU om kompetanseheving og forskning.

Første forelesning klokka 10

Åpningsarrangementet varte til rundt halv ti. Mens de inviterte spiste kake ble rommet hvor snorklippingen hadde tatt plass, ryddet og luftet ut. Allerede klokka ti startet nemlig første forelesning.

Den som fikk æren av å ta «jomfruturen» var førsteamanuensis Terje Berg ved NTNU Handelshøyskolen. På timeplanen står et introduksjonskurs i bedriftsøkonomi. Et trettitalls personer er påmeldt.

- Hva vet du om elevene?

- De er tidligere NTNU-studenter i stor grad, ingeniører, sykepleiere, og andre.

- Du er prøvekluten for om saker og ting fungerer som de skal, kjennes det greit?

- Absolutt. Det er bare å kaste seg ut i det. Om det er rusk i systemet finner v i nok ut av det, sier Terje Berg før han går inn og inspiserer NTNUs første auditorium i Oslo.

Nye naboer. Statssekretær Rebecca Borsch, ordfører Marianne Borgen og rektor Anne Borg i samtale før den offisielle åpningen ble foretatt.
Oslo-kontorets daglige leder Camilla Roede Skevik i samtale med Anne Borg under åpningen.
Etterpå ble det kake. Det var nok til alle.