NTNU med lokaler et steinkast unna Stortinget

NTNU flytter inn i Øvre Vollgate, et sted i mellom Stortinget og Kunnskapsdepartementet.

Beste tomta i byen? NTNU etablerer seg i lokaler med gangavstand til Stortinget, og til KD.

Lokalene, 358 kvadratmeter, inneholder et undervisningsrom samt flere mindre grupperom, og rom for kontorplasser. I tillegg har man sikret seg adgang i et møtesenter i nabobygget, for større arrangementer, opplyser dekan Olav Bolland, som har vært primus motor i prosjektet.

Planene om å etablere et senter for etter- og videreutdanning (EVU) i hovedstaden ble bekjentgjort under ledermøtet i Oppdal i fjor. Nå er leiekontrakt signert, og lokalene kan tas i bruk fra like etter sommerferien, opplyser Bolland.

- Øvre Vollgate – det er midt i smørøyet?

- Vi har målt avstanden til Stortinget til 350 meter, svarer han. Til Kunnskapsdepartementet er det 500 meter og 5-6 minutter å gå.

- Det er viktig å være nær beslutningstakerne. Det er litt den samme tankegangen bak Oslokontoret som lå til grunn for etableringen av kontoret i Brussel for fire år siden.

LES OGSÅ: Slik blir det nye Oslo-kontoret

LES OGSÅ: Provosert over manglende EVU-satsing i Trondheim

Drop in

At det har tatt nær et og et halvt år å få realisert planene, har berodd blant annet på at man har gått gjennom en bevisstgjøringsprosess underveis, forteller Bolland.

- Etter hvert sto det klart for oss at Oslo-representasjonen ikke bare skal være for EVU, men fylle flere funksjoner, sier han.

Oslokontoret skal også være en sosial møteplass for NTNU-ansatte på jobbreise til hovedstaden, hvor de kan blant annet kan sitte og jobbe. Det vil bli etablert en ordning med nøkkelkort og kode tilgjengelig for ansatte.

- Vi vil ikke at man skal ta det i bruk som permanent arbeidsplass, men vi tenker at de mange som er her til en hver tid kan ha god nytte av å finne et sted hvor man møter kolleger, og kan ha en arbeidsøkt.

Det er også tanken at det skal være mulig å avvikle møter her. Bolland opplyser at lokalene her vil bli lagt inn som ressurs i NTNUs intranett slik at man kan booke møterom på ordinært vis.

- Ingen «Campus Oslo»

At Norges største universitet nå etablerer brohode i hovedstaden behøver ikke bety at Oslomet og Universitetet i Oslo må begynne å bekymre seg, forsikrer Bolland.

- For det første: Dette blir ikke noe NTNU campus Oslo med ordinær undervisning. Det har rektor vært tydelig på. For det andre: det er snarere BI og Handelsskolen vi vil kunne gå i næringen, konkurransen innen EVU på økonomi og ledelse er betydelig, sier Olav Bolland.

Rektor Gunnar Bovim har tidligere uttrykt ambisjon om å doble aktiviteten innen EVU. NTNU gir i dag tilbud innen videreutdanning for 8-9 000, målet er 20 000.

NTNU er også i ferd med å ansette en person som skal drive innsalg av EVU overfor bedrifter i Oslo-regionen. Vedkommende vil sortere under NTNU i Gjøvik og ha Oslokontoret som sitt primære arbeidssted.

LES OGSÅ: Disse seks vil bli NTNUs nye dekan

LES OGSÅ: Dropper Brussel-tur for å spare miljøet

NTNU styremøte 14.03.2018 Olav Bolland
Øvre Slottsgate 7 sett fra gateplan.