Fortsatt ingen avklaring med de to minste forlagene

Unit har fortsatt ikke kommet til noen avklaring med forlagene Springer Nature og Taylor & Francis. Tall fra NTNU viser at artikler fra disse forlagene ble lastet ned i langt mindre grad enn artikler fra Elsevier i 2017.

tidsskrifter ubit jan2011

Unit har signert avtale med det amerikanske tidsskriftforlaget Wiley. Forhandlingene med Elsevier er brutt. Det betyr at det gjenstår å forhandle om avtaler med de to siste store forlagene, Springer Nature og Taylor & Francis.

- Her forhandler vi fortsatt videre, uten at vi har noe nytt å melde foreløpig, forteller Nina Karlstrøm, som leder Units forhandlinger med tidsskriftforlagene på vegne av kunnskapssektoren.

Springer opprettholder tilgangen fram til 15. april mens samtalene fortsetter. Tilgangen er uavklart for Taylor & Francis, men per dags dato er den opprettholdt, ifølge Karlstrøm.

LES OGSÅ: Svensk undersøkelse viser stor bruk av piratnettsted
LES OGSÅ: Forskningsrådet går ut mot piratnettsteder

Forhandler i flere land

Flere andre land er nå i forhandlinger med de store forlagene, ifølge informasjonsnettsiden openaccess.no, som Unit er ansvarlig for.

Elsevier: I Sverige og i Tyskland ble all tilgang til Elseviers tidsskrifter stengt sommeren 2018. Nederlands avtale går ut i 2019, og er igang med forhandlinger nå.

Ungarn brøt forhandlingene med Elsevier i desember 2018. Irland skal forhandle om åpen tilgang i årets reforhandling med Elsevier. University of California har sagt opp avtalen med Elsevier.

Springer: Nå er Sverige i forhandlinger med Springer. Det samme er Tyskland. Selv om Springer og Nature er slått sammen, forhandles avtalene hver for seg.

Nederland inngikk en ny åpen tilgang- avtale med Springer i mars 2018. Frankrike sa opp avtalen med Springer våren 2018, men de ble senere enige om en ny avtale der prisen er betraktelig redusert.

Taylor & Francis: Finland reforhandlet denne avtalen i år. 28. januar ble det brudd i forhandlingene.

Endel institusjoner i Tyskland forhandler også med Taylor & Francis. Sverige forhandler denne avtalen neste år.

Wiley: Tyskland, Storbritannia, Finland, Sverige og Norge forhandlet alle med Wiley om overgang fra abonnement til åpen publisering. I Norge har dette ført fram, og også i Tyskland.

De to minste avtalene

Økonomisk sett er det de to minste avtalene av disse fire som forhandles nå, ifølge tall Universitetsavisa har fått fra Unit. I 2018 betalte de norske institusjonene 1, 96 millioner euro til Springer, det tilsvarer 18,9 millioner norske kroner. Springer og Nature er slått sammen, men avtalene forhandles hver for seg.

Til Taylor & Francis betalte Norge 1,92 millioner euro, omtrent 18,5 millioner kroner, i 2018. Til sammenligning kostet avtalen med Elsevier Norge 8,89 millioner euro i 2018, altså 85,7 millioner kroner. Avtalen med Wiley kostet 3,28 millioner euro - 31,6 millioner kroner.

1,1 millioner nedlastninger fra Elsevier

Tall Universitetsavisa har innhentet fra NTNU viser at NTNU-ere i 2017 lastet ned over 1,1 millioner artikler fra Elsevier sine tidsskrifter. Rundt 200.00 av disse var årets artikler, og over 900.000 var arkiverte artikler fra tidligere år.

Fra Wiley var det rundt 300.000 nedlastninger, hvorav ca 250.000 var eldre artikler.

Fra Springer lastet NTNU-ere ned rundt 200.000 artikler, og fra Taylor&Francis rundt 160.000 artikler. Også her var de fleste artiklene fra tidligere år.

Tallene fra 2018 er ennå ikke validiert av forlagene, men det er små endringer fra år til år.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.