Sjekker arbeidskontraktene til midlertidig ansatte

Hvis du er midlertidig ansatt, men tror du har rett på fast jobb, kan du be NTL ta en titt på arbeidskontrakten din. To arbeidskontrakter fra NTNU har kommet inn så langt.

Lone Lunemann Jørgensen er leder av NTL Ung, og vil ha flere fast ansatte i universitetssektoren.

Tilbudet varer fra 7. oktober til 18. oktober, og gjelder også for ikke-medlemmer av NTL (Norsk Tjenestemannslag).

Det er NTL Ung som har ansvaret for kampanjen.

– Vi i NTL ser behovet for en annen politikk når det gjelder midlertidighet i universitets- og høyskolesektoren, hvor nivået ligger på nesten 25 prosent. Dette er langt høyere enn enn ellers i arbeidslivet, sier Lone Lunemann Jørgensen, leder i NTL Ung.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Sjekker kontraktene

Fulltidsarbeidende forbundssekretærer i NTL sjekker kontraktene som kommer inn og vurderer hvert enkelt tilfelle, for å se om det kan være grunnlag for krav om fast tilsettelse.

Det har hittil kommet to henvendelser om kontraktsjekk fra NTNU, tilsammen ti henvendelser fra hele landet.

– Og vi har plass til flere! Etter fredag 18. kan man selvsagt også få sjekket rettighetene sine, men da må man være medlem i NTL, sier Jørgensen.

Les også: Midlertidigheten har økt ved NTNU.

Og: Midlertidighet er ikke et midlertidig problem.

Fast ansettelse

Hun sier at som midlertidig ansatt står man mye svakere i møte med arbeidsgiver om noe skulle skje.

– I Norge er hovedregelen fast ansettelse - trygge og forutsigbare arbeidsforhold. Det er viktig for oss å vise hvilken rolle fagforeningen kan ha for den enkelte arbeidstaker. Det er en forsikring i arbeidslivet, sier Jørgensen.