Da Iselin Nybøs etterfølger sang ut

Henrik Asheim overtar Iselin Nybøs statsrådpost. For tre år siden vikarierte Asheim som kunnskapsminister. Da sang han ut mot en NTNU-forsker.

Henrik Asheim synger ut sin forsikring om at sang forstatt skal stå på skolens timeplan.

Nå overtar han som minister for forskning og høyere utdanning: I 2017 vikarierte Asheim i daværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens pappapermfravær.

Den gangen tok det ikke mange ukene innen Asheim fikk kjørt seg av musikkforsker ved NTNU, Nora B Kulset. I et harmdirrende innlegg gikk hun til frontalangrep på kunnskapsministeren fordi hans departement var ansvarlig for å fjerne sang fra skolens overordnede læreplan. Denne ytringen gikk sin seiersgang landet rundt, og Asheim ble nødt til å gå offensivt ut for å møte stormen.

Ministeren valgte en noe utradisjonell argumentasjonsform: Han sang ut.

Med sangen, kom det en forsikring om at det « skal synges like i mye skolen i fremtiden som i dag.»

Senere har Nora Kulset, som er gjesteskribent i UA, skildret hvordan hun opplevde det enorme mediekjøret som oppstod i kjølvannet av innlegget hun skrev.

Studerte retorikk

Henrik Asheim ble valgt inn fra Akershus Høyre i 2013. I stortingsperioden 2013-2017 var han medlem av Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité. Han var statsrådvikar i 10 uker fra september til november i 2017. Etter regjeringsutvidelsen i januar 2018 var han leder for finanskomiteen på Stortinget fram til i dag. Asheim har blant annet utdanning fra BI innen retorikk, kommunikasjon og ledelse.

Henrik Asheim (til venstre) fulgte statsminister Erna Solberg ut på slottsplassen da hun presenterte sin nye litt før halv tolv fredag formiddag.