Kunnskapsministeren:

Svarer på sangkritikk med eget syngestunt

Fungerende kunnskapsminister Henrik Asheim synger budskapet: Det har selvsagt aldri vært aktuelt å fjerne sang og musikk fra undervisningen.

– Det skal synges like i mye skolen i fremtiden som i dag, sier fungerende kunnskapsminister Henrik Asheim i en uttalelse.

Kunnskapsdepartementet tar ikke hensyn til forskning når de fjerner sang fra læreplanen, skrev musikkforsker Nora B. Kulset i en ytring publisert blant annet i Universitetsavisa.

Asheim sier nå at det ikke stemmer at sang er tatt ut av skolen. Han synger for øvrig samme budskap i en video som ble lagt ut på Facebook fredag ettermiddag:

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Asheim mener bakgrunnen for påstanden om at sang er tatt ut av skolen er den overordnede delen av læreplanen for skolen som ble fastsatt i høst. Den omtaler verdien av skaperglede, engasjement og utforskertrang i eget kapittel, og fastslår at elevene skal møte et variert spekter av kulturuttrykk i opplæringen, ifølge kunnskapsministeren.

Overordnet del gir ikke detaljert beskrivelse av hva skolehverdagen skal fylles med. Men akkurat som før, skal det fremover være like mange timer i musikkfaget og lærerne står fritt til å bruke sang og musikk som metode i andre fag, sier han i uttalelsen.

LES OGSÅ: Da jeg skrev om sang, ble det storm