Gjøvik:

Her kommer det 228 nye studentboliger

Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim har fått tilskudd til å bygge studentboliger i Røverdalen i Gjøvik.

Gjøvik kommune trenger både parkeringsplasser og studentboliger. Løsningen blir tre etasjer med parkeringskjeller og 228 studentboliger på denne parkeringsplassen i Gjøvik.

Kunnskapsdepartementet har gitt tilskudd til 1448 nye studentboliger. 228 av disse boligene skal bygges i Røverdalen i Gjøvik.

Røverdalen ligger et par solide steinkast fra NTNUs campus i Gjøvik og er i dag kommunal parkeringsplass. Opprinnelige lanserte Stundetsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) en plan om å bygge 125 boliger. Dette ble senere økt til 250, før de nå fikk tilskudd til 228 boliger.

Prosjektet er planlagt som et samarbeid mellom Gjøvik kommune og Sit. Kommunen trenger flere parkeringsplasser, og vil derfor bygge tre etasjer med parkeringshus under studentboligene. Samarbeidet fører også til at Sit får tomten billig.

Statsråd Iselin Nybø sier i en pressemelding fra regjeringen at studentboligene sikrer et rimelig og forutsigbart boligtilbud for studentene.

- Bygging av studentboliger har vært en viktig sak for regjeringen og Venstre i flere år. I år har vi penger til å bygge hele 3400 studentboliger. Det er det høyeste noen gang. I denne søknadsrunden fikk vi kun inn søknader om 1448 nye boliger, og vi vil derfor vurdere å ha en ny utlysning til høsten, sier hun i pressemeldingen.

Et av momentene som kompliserer utbyggingen av studentboliger for samskipnadene er at departementet har en øvre grense for hvor mye hver bolig kan koste hvis den skal finansieres av dem. Da Universitetsavisa skrev om planene om studentboliger på parkeringsplassen i 2017 var denne grensen på 700.000 kroner per enhet, en sum Sit slet med å finne entreprenører som kunne bygge for. Nå er denne grensen økt til 800.000 per enhet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.