Her ønsker Sit å bygge bolig til 125 studenter

Målet er å ha boligene i Røverdalen ferdig til studiestart høsten 2019.

På parkeringsplassen ved fjellhallen ønsker Sit og Gjøvik kommune å bygge elleve etasjer med studentboliger bygges oppå tre etasjer med parkeringshus.

- Idéen ble vel klekket ut for et års tid siden, og det var også da vi utfordret kommunen til å skaffe oss en billig tomt for å utvikle Gjøvik som universitetsby, sier Arne Mo, koordinator og ansvarlig for drift og vedlikehold i Sit Gjøvik.

På den store parkeringsplassen i Røverdalen er planen tre etasjer med parkeringskjeller og elleve etasjer med studentboliger.

Følg Universitetsavisa på Facebook, Twitter og Instagram.

En vinn/vinn-situasjon

- Får vi gjort det som vi ønsker kommer huset til å bli omtrent like høyt som de andre blokkene i området. Kommunen trenger flere parkeringsplasser her, blant annet på grunn av alt som skjer i fjellhallen, så vi får tomten billig av dem mot at de får bygge parkeringskjeller nederst i bygget. Studentene på sin side får utsikt over hele Gjøvik og Mjøsa.

Prosjektet i Røverdalen nærmer seg nå slutten av planleggingsfasen. Fristen for å sende inn anbud går ut når august blir til september, og jobben med reguleringsplanene håper Mo er ferdige i løpet av året. Går alt gjennom er planen å sette spaden i jorden februar neste år.

- Den største utfordringen akkurat nå er at det er en øvre grense for hvor dyre boliger vi kan søke om tilskudd til. Klarer ikke entreprenørene å komme under 700.000 kroner får vi ikke støtte til å bygge boligene.

Den grensen stoppet tidligere i år Studentinord (samskipnaden for studenter ved Nord Universitet) fra å bygge boliger i Levanger og Mo i Rana. Mo understreker dog at parkeringshuset i kjelleren ikke er en del av dette regnskapet, da dette skal finansieres av kommunen.

Kollektiv for tolv

Mo forteller at den eneste føringen de har gitt entreprenørene er at byggene skal oppføres som bokollektiv for tolv studenter per etasje.

- Det handler om det psykososiale. Alle som flytter inn der får et rom med eget bad, men det vil være felles kjøkken og sosiale soner. Vi sikter oss i stor grad inn på førsteårsstudentene som trenger sosiale nettverk, og forskning har vist at den ideelle størrelsen på slike fellesskap er på ti til tolv personer.

I tillegg til dette jobber Sit også med en opsjon på et andre byggetrinn som vil gi tak over hodet til ytterligere 125 studenter. Det er en økning på nesten 50 prosent fra dagens situasjon med i 530 studentboliger. Kombinasjonen av de prosjektene vil ifølge Mo hjelpe betydelig på situasjonen i Gjøvik.

- Det har vært et stort privat marked her tidligere som har vært fryktelig uoversiktlig. I området rundt campus er det et boligfelt hvor mange spekulanter har kjøpt opp eneboliger og gjort dem om til kollektiv, og det vi har hatt for få studentboliger i mange år. En stor privat aktør ferdigstilte 80 studentboliger nå i år, noe som gjør at vi vi ikke har noen på venteliste på studentbolig, men vi vet jo at NTNU i Gjøvik har ambisjoner oml å vokse. Da trenger vi flere studentboliger, fortsetter Mo og legger til hvor viktige kommunen har vært i arbeidet.

- Det som er morsomt er at dette er så sterkt ønsket fra kommunen. De er veldig innstilt på å få til Gjøvik som en universitetsby, noe som fører til et godt samarbeid. Og med nye boliger i Røverdalen, som ligger et steinkast unna campus, øverst i Storgata, kobler vi universitetet sammen med byen på en god måte, avslutter han.

Arne Mo Sit Gjøvik.
Studentboliger Røverdalen Gjøvik tomt