Hun er valgt til ny leder av Studenttinget NTNU

- Vi må bruke mye tid på campusutvikling fremover, sier Åste Solheim Hagerup. Hun tar over stafettpinnen som leder av Studenttinget NTNU etter Cecilie Bjørnsdotter Raustein fra nyttår.

- Studenter er en utsatt gruppe i en sensitiv periode av livet. Da er det viktig å ha tydelige og sterke tillitsvalgte som sørger for at den tida blir god. Det vil jeg bidra til, sier Åste Solheim Hagerup.
Publisert

Etter halvannen times grilling av lederkandidatene ble det torsdag kveld klart at Åste Solheim Hagerup blir Studenttinget NTNUs neste leder.

25-åringen fra Skien meldte sitt kandidatur like før Studenttinget startet møtet torsdag ettermiddag. Hun er i dag læringsmiljøpolitisk ansvarlig i Studenttingets arbeidsutvalg. De to konkurrerende kandidatene var Aslak Hollund og Lars Føleide.

- Jeg har vurdert frem og tilbake i tre måneder om jeg skulle stille til ledervalget. Da jeg våknet torsdag morgen var jeg sikker. Jeg har tenkt på om jeg hadde energien og motivasjonen til å gå inn i dette, for jeg vil ikke gjøre noe halvveis. Da jeg hadde blitt valgt torsdag kveld, kjente jeg hvor sterkt jeg faktisk ønsket dette, sier den nyvalgte lederen dagen derpå.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Klar for større utfordringer

Hagerup har en bachelorgrad i sosialantropologi fra NTNU og er nå inn i sitt siste år av en bachelor i statsvitenskap. Som del av Studenttingets arbeidsutvalg har hun vært frikjøpt fra studiene det siste året, og tar enda et år med permisjon når hun tar over ledervervet 1. januar.

- Det har vært veldig viktig for meg å engasjere meg i alle årene jeg har vært student. Vi må utnytte medvirkningsmuligheten vi har på en god måte. Studenter er en utsatt gruppe i en sensitiv periode av livet. Da er det viktig å ha tydelige og sterke tillitsvalgte som sørger for at den tida blir god. Det vil jeg bidra til, sier 25-åringen.

Hun har gått gradene fra å være linjeforeningsleder, tillitsvalgt ved institutt og fakultet, læringsmiljøpolitisk ansvarlig i Studenttinget før hun nå blir leder for NTNUs øverste studentorgan.

- Engasjementet mitt har vokst for hvert år og nå er jeg klar for større utfordringer, sier Hagerup.

Den påtroppende lederen av Studenttinget har mye å engasjere seg i for tiden. Hun er nemlig også studentenes representant i innstillingsutvalget som jobber med å finne NTNUs neste rektor.

LES OGSÅ: Fem kandidater skal være aktuelle for rektorjobben

Vil jobbe mye med campusutvikling

- Hva blir de viktigste sakene for Studenttinget fremover?

- Vi må bruke mye tid på campusutvikling. Det gjelder ikke bare campussamlingen i Trondheim, men også situasjonen i Gjøvik og Ålesund. Blant annet er det mangel på lesesalplasser i Gjøvik. Vi kommer til å bruke mye ressurser på å være tydelige tidlig i prosessene som handler om campussamling. Det er allerede plassmangel for NTNU-studentene i Trondheim, og det kommer det til å bli i nytt campus også. Det må vi jobbe mye med, sier Hagerup.

I kandidatpresentasjonen til torsdagens ledervalg skrev Hagerup: «Sammen med dere skal jeg gjøre alt jeg kan for at alle studentene ved NTNU har det så godt som mulig. At de blir faglig utfordret, har et godt læringsmiljø og vokser som mennesker. Dette skal vi gjøre ved å løfte frivilligheten, skape rom for innovasjon og entreprenørskap og sørge for at NTNU gir oss reell medvirkning og medbestemmelse»

Som leder er hun opptatt av å ta vare på de rundt seg og ønsker at alle skal føle seg velkomne i Studenttinget. Hun ønsker at det skal være et sted for meningsbrytning, sosiale relasjoner og god politikkutvikling.

Hagerup beskrev seg selv med følgende tre stikkord som argumentasjon til hvorfor akkurat hun skulle bli valgt: Erfaren, engasjert, energisk.

Ny lederkvartett

Studenttinget består totalt av 25 medlemmer valgt fra hele studentmassen. Arbeidsutvalgets oppgave er å følge opp og gjennomføre Studenttingets vedtak.

Arbeidsutvalget er Studenttingets ledelse og foruten ledervervet ble tre stillinger besatt etter valget torsdag kveld. Håkon Gravem Isaksen er ny fagpolitisk ansvarlig, Tobias Røed er internasjonalt ansvarlig og Simon Løvdal er læringsmiljøansvarlig og nestleder i Studenttinget.

Arbeidsutvalget består også av stedlige ledere i Gjøvik og Ålesund. Dette er Kamilla Heggelund og Marcus Ilstad. De sitter i vervene fram til sommeren.

LES OGSÅ: De nye medlemmene av Studenttinget 2020 er klare
YTRING: En innføring i studentdemokratiet

Dette er det nye Arbeidsutvalget. Fra venstre: Håkon Gravem Isaksen (fagpolitisk ansvarlig), Tobias Røed (internasjonalt ansvarlig), Åste Solheim Hagerup (leder) og Simon Løvdal (læringsmiljøansvarlig).