Karrieredagene merker krisa i oljenæringen
Arrangørene av Karrieredagene på NTNU merker at det er vanskeligere å få bedrifter til å komme, og tror nedgangen i petroleumssektoren er årsaken.
I år er det ellevte gang Bindeleddet arrangerer Karrieredagene. Bildet er fra fjorårets messe.
Kristoffer Furberg
Når Karrieredagene starter på Gløshaugen tirsdag, er det med 118 bedrifter på lista over dem som skal vise seg fram for studentene i messehallen bak hovedbygningen.
Mindre respons i markedet
Det er vel å merke tilnærmet fullt, men tallet er noe lavere enn foregående år. Messeteltet er også mindre, men dette skyldes restriksjoner med tanke på de omkringliggende trærne.
- Det har vært mindre respons fra markedet i år enn tidligere. Vi tror det skyldes utfordringene i petroleumsnæringen, sier leder for Karrieredagene, Anne Marie Waager Enger, til UA.
Noe av frafallet av petroleumsrelaterte bedrifter er erstattet med flere IT-bedrifter.
LES OGSÅ: Karrieredagene får kritikk for å be inn etikkversting (2014)
Betaler for å stå på stand
Det er Bindeleddet som er arrangør. Studentorganisasjonen har som formål å formidle kontakt mellom studentene ved NTNU og næringslivet. Organisasjonen ble opprettet og er drevet av studenter ved Industriell økonomi og tpepaeknologiledelse.
Bedriftene betaler for å stå på stand under Karrieredagene, men arrangøren vil ikke si noe om hvor mye. Inntektene går til messeavviklingen, og overskuddet til Bindeleddet. Der brukes pengene på forskjellige underskuddsarrangementer med formål å forberede studentene slik at de kan skaffe seg drømmejobben, ifølge Waager Enger.
LES OGSÅ: Her er Statoil-sjefens karriereråd
LES OGSÅ: Jens Stoltenberg: - Engasjement kan være viktigere enn karakterer
Norges største
Karrieredagene profilerer seg som norges største karrieremesse med over 130 bedrifter og 12 000 besøkende i fjor. Messen strekker seg fra tirsdag til torsdag denne uken med åpen messehall onsdag og torsdag, samt workshops og foredrag. Nytt av året er et eget opplegg med jobbsøkingshjelp for studentene.
Det er ikke bare i Trondheim karrieredagarrangører har merket fallende interesse. Dagens Næringsliv skriver at blant annet BI har dumpet prisene for å fylt opp med bedrifter som ønsker å presentere seg selv. Der har prisene gått ned fra 16 500 til 7500 kroner for en stand. På NHH skal prisen på 20 000 kroner og interessen være uendret fra i fjor.