Ytring:

Forlengelse vurderes på individuelt grunnlag

Det skal ikke være automatikk i å få forlenget stipendperioden sin ved deltakelse i Forsker Grand Prix, skriver NTNUs prorektor, Bjarne Foss, i dette innlegget.

Prodekanene ved hvert fakultet har i dag anledning til å forlenge stipendperioder, men dette gjøres etter en individuell vurdering, skriver Bjarne Foss.

Eva Madland, Sigrid Johanne Husøy og Sigrid Rønneberg har i et innlegg i Universitetsavisa 20. mars argumentert for at doktorgradsstipendiater ved NTNU som deltar i Forsker Grand Prix bør belønnes med én måneds automatisk forlengelse av doktorgradsprosjektet sitt.

Dette spørsmålet har jeg fått før, i november 2018, i form en epost til undertegnede. Saken ble deretter behandlet grundig, blant annet i NTNUs forskningsutvalg 10. desember.

Formidling er en viktig oppgave ved NTNU. Vi applauderer derfor doktorgradsstipendiater som strekker seg ekstra langt i utførelsen av denne oppgaven, for eksempel ved å delta i Forsker Grand Prix. På den annen side er formidling en naturlig del av et doktorgradsprosjekt, og de som ønsker å delta i Forsker Grand Prix får grundig støtte og coaching fra NTNUs kommunikasjonsavdeling.

Prodekanene ved hvert fakultet har i dag anledning til å forlenge stipendperioder, men dette gjøres etter en individuell vurdering. Med andre ord har de som deltar i Forsker Grand Prix allerede full anledning til å søke om å få forlenget sine stipendperioder. Sakens kjerne er hvorvidt det skal være automatikk i å få slike søknader innvilget. Med bakgrunn i informasjonen over mener vi at svaret på dette spørsmålet er nei.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.