Gir 200 000,- i julegave til Nepal

NTNU gir pengegave til NapaliMed Norway.

NTNU gir hvert år en pengegave til et veldedig formål. I år bidrar man med 200 000 kroner til NepaliMed Norway og arbeidet deres med undervisning, opplæring og forskning ved Dhulikhel sykehuset, i samarbeid med NTNU og St. Olavs hospital.

NepaliMed Norway er en medlemsorganisasjon med sinne røtter i Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). NTNU har jobbet tett med universitetssykehuset Dhulikhel Hospital siden 2008, gjennom en samarbeidsavtale mellom Kathmandu University og NTNU. Samarbeidet har inntil nå vært av faglig art med fokus på undervisning, opplæring og forskning.

Dhulikhel Hospital er et unikt sykehus i Nepal, da det er et non-govermental og non-profit sykehus som sikter å gi landets beste pasientbehandling, ifølge organisasjonens hjemmeside. ”Dhulikhel Hospitals grunnleggende filosofi er å gi høykvalitetsmedisin til de fattigste og pasientene betaler etter evne. I et av verdens mest fattige land, som i tillegg sliter med gjennomgående korrupsjon, er sykehusets sosiale profil enestående”, skriver man.

NepaliMed Norway jobber for å hjelpe Dhulikhel Hospital med medisinsk opplæring, videre utvikling og økonomisk støtte i et langsiktig perspektiv.

NTNU har gjennom mange år samarbeidet med Kathmandu University. Samarbeidet er primært bygd opp rundt forskning og utdanning knyttet til vannkraft. Men også andre fagmiljøer har etter hvert koblet seg på kontakten med Kathmandu University, og i 2009 utvidet Det medisinske fakultet ved NTNU samarbeidet.