NTNU i Ålesund feiret fusjonen med selvtillit

- Det er klart, vi har en frykt for at vi i Ålesund blir overkjørt av NTNU i Trondheim, men ser samtidig at NTNU har alt å vinne på at vi utvikler og styrker oss, sier Marianne Synnes, viserektor ved NTNU i Ålesund til UA.

Fusjonskakestykket til Marianne Synnes veltet: - Det gjør ingenting, nå er vi gift med NTNU, spøkte hun.
Prorektor Johan Hustad likte synet som møtte ham da han mandag morgen kom til NTNU i Ålesund. Skiltet var på plass!
Prorektor Johan Hustad og statssekretær Bjørn Haugstad venter på å komme til orde under NTNUs markering i Ålesund
Mange møtte opp for å få med seg TV-sendinga i NTNUs regi og den interne markeringa etterpå.

Det er dagen for de store ord, også i Ålesund. Mange ansatte og en del studenter flokker seg forventningsfullt i vrimlearealet for å få med seg NTNUs markering. De varmende ordene kommer godt med. Som en tilskuer kommenterer:

- Her inne er det like kaldt som ute, men vi slipper i hvert fall vinden.

Statssekretær Bjørn Haugstad ble også fristet til å nevne temperaturen da han talte til ansatte og studenter:

- Jeg håper ikke temperaturen beviser at dere må spare strøm for å få til fusjonen, spøkte han.

Omstilling står for tur

I talen pekte han på fem utfordringer han mener NTNU vil møte i framtida – og som vil kreve omstilling: Klimaendringer, folk på flukt, demografi, økt internasjonal konkurranse og urbanisering.

- Vi i Kunnskapsdepartementet har skyhøye ambisjoner på deres vegne. Vi vil kreve mye av dere, men også være støttende.

Publikum fulgte oppmerksomt med på NTNUs samsending, der fusjonen ble markert i Trondheim, Gjøvik og Ålesund. Da det er Ålesunds tur til å komme til orde, runger applausen ut i lokalet.

- Nå skal vi jobbe for å få til en felles identitet og samtidig ta vare på det som er unikt ved de ulike campusene, understreket Marianne Synnes.

På tampen av sendinga kommer det et veldig trøndersk revyinnslag, der to bygdekailler kommenterer fusjonen på sin måte. Ålesunderne ser litt forfjamset ut, og strever muligens med den brede dialekten. NRKs reporter hvisker inn i øret mitt:

- Det er vel sånn det blir, trøndere overalt, ler han.

Fant tre ukjente X

Kanskje var det derfor betryggende å høre prorektor Johan Hustad fortelle at han selv har studert her for 40 år siden, ved den tidligere ingeniørhøgskolen. Og ja, det er dagen for store ord:

- Nå starter vi en ny epoke i NTNUs historie, sa han i sin tale.

Han pekte på at ingen så for seg dagens konstellasjon da fusjonsdiskusjonen var på et tidlig stadium.

- Vi jobbet lenge med HIX – å finne den ukjente høgskolen vi skulle fusjonere med. Da rektorene fra HiST, Ålesund og Gjøvik presentere sine tanker om fusjon, ble vi overbevist. De ønsket frivillig å fusjonere og hadde mye å tilby med sine sterke institusjoner, sa han.

Han pekte på at det var skepsis da NTH i sin tid fusjonerte med Dragvoll, men at dette har endret seg med årene:

- I dag er det vanskelig å finne noen som er uenig i fusjonen den gang, påstod han.

Lykkelig gift i alle sine dager...

Marianne Synnes smilte fra øre til øre, og fikk æren av å forsyne seg først av fusjonskaka.

- Kakestykket falt på tallerkenen, men det gjør ingenting, nå er vi jo allerede gift med NTNU, spøkte hun.

Da UA får henne på tomannshånd, spør vi:

- For mange studenter handler det om å skaffe seg ei god utdanning, for å få seg en interessant jobb i regionen. Vil disse bli godt nok ivaretatt ved et universitet der forskning og publiseringspoeng blir stadig mer vektlagt?

- Vår styrke er at vi leverer relevant utdanning som også er viktig for NTNU. Ved at vi hever kvaliteten på utdanninga og utvikler forskningsbasert kunnskap, øker vi studentenes kompetanse. Det drar de nytte av når de skal ut i arbeidslivet, sier hun.