Annik Magerholm Fet blir ny viserektor for NTNU i Ålesund

Rektor Gunnar Bovim fortsetter i en ny åremålsperiode og Annik Magerholm Fet tar over som viserektor i Ålesund.

Annik Magerholm Fet er leder for NTNU Bærekraft. Nå ønsker hun å bli viserektor i Ålesund. Arkivfoto: Arne Asphjell, NTNU Info

- Jeg fikk nettopp en melding fra Gunnar Bovim om at jeg er innstilt. Jeg er veldig glad for det. Det er en utrolig spennende utfordring, sier Magerholm Fet til UA.

Innstillingsutvalget, som ble ledet av rektor Gunnar Bovim, innstilte Annik Magerholm Fet som eneste kandidat for stillingen som viserektor for NTNU i Ålesund. Det går frem av en melding på NTNUs intranett "Innsida". Innstillingen ble lagt frem på NTNUs styremøte i Gjøvik onsdag. Saken gikk for lukkede dører.

Har pendlet fra Ålesund i 17 år

Hun starter på sin fireårige åremålsperiode som viserektor fra nyttår. Hun går fra stillingen som direktør for NTNU bærekraft. Magerholm Fet er fra og bor i Ålesund. Hun har ukependlet til Trondheim i 17 år, men sier geografi ikke har vært avgjørende for at hun søkte jobben som viserektor.

Rektor Gunnar Bovim var klar for å innstille tidligere rektor ved Høgskolen i Ålesund, Marianne Synnes, som viserektor for NTNU i Ålesund, men Synnes trakk seg fra ansettelsesprosessen i siste liten i vår. Så ble stillingen lyst ut på nytt med søknadsfrist 4. september. Magerholm Fet sto ikke på søkerlista da jobben første gang ble utlyst.

- Arbeidsoppgavene mine i Trondheim med NTNU bærekraft er såpass spennende at jeg ikke søkte i første omgang, men når muligheten bydde seg på nytt, vurderte jeg det annerledes, forklarer hun.

Vil bygge opp Ålesund som studieby

Nå ser hun fram til å bygge opp Ålesund som studieby. Den nye viserektoren trekker frem det å bygge opp et samspill mellom de ansatte ved NTNU i Ålesund, næringslivet i regionen, kommunen og NTNU i Trondheim og Gjøvik som hennes fremste oppgave.

Hun vil også ta med seg kompetansen og erfaringen fra jobbing med bærekraft inn i den nye jobben.

- Jeg vet at det er en stor utfordring å få til en utvikling i retning av bærekraftig samfunnsutvikling i næringslivet. Næringslivet i Møre og Romsdal er godt rustet for å utvikle seg i tråd med de forventningene vi har, og det er noe jeg vil jobbe med, sier hun.

Fire nye år for Bovim

Den nye viserektoren mener NTNU i Ålesund har et stort ansvar innen utdanning til helsesektoren.

- En ting jeg synes er veldig interessant er å skape nye samarbeidsprosjekt på tvers av industri, det offentlige og inn mot helse. Det er store muligheter til å skape nye ting der, sier Magerholm Fet.

Hun kjenner høyskolemiljøet i Ålesund godt etter å ha jobbet der fra 1979 til 1997.

På styremøtet onsdag ble det også klart at rektor Gunnar Bovim innstilles til en ny åremålsperiode på fire år. Hans nåværende åremålsperiode går ut 31. juli 2017.

LES OGSÅ: Disse vil bli rektor på NTNU

Dette var søkerne til jobben som viserektor for NTNU i Ålesund:

1. Annik Magerholm Fet (63) - Direktør NTNU Bærekraft/professor

2. Webjørn Rekdalsbakken (63) - Utdanningsleder, NTNU i Ålesund

3. Håvar Risnes (mann, 44) - Innovasjon Norge, Møre og Romsdal, avdelingsleder

4. Søker unnatt offentlighet (61)

5. Chandra Sekharappa Mayur Yegeri (47) - Visiting Scientist, VU University Medical Centre Amsterdam (last job)

6. Søker unntatt offentlighet (45)

7. Else-Britt Seth (28) - 1. styrmann Island offshore