Nokuts rapport klar:

Nord får tid til å omstille seg

Nord universitet får bedre tid til å møte Nokuts krav. - Som forventet, er rektor Bjørn Olsens reaksjon.

- De anbefalinger som er i rapporten, samsvarer med prosesser som er i gang hos oss, sier rektor Bjørn Olsen.

Nord universitet har utfordringer med å oppnå kvalitet på linje med sammenlignbare universiteter. Universitetet strever også med å oppfylle Kunnskapsdepartementets nye og strengere krav til universitetsstatus. Dette var konklusjonene etter Nokuts innledende tilsyn av universitetsstatusen til denne institusjonen, som fikk slik status fra og med forrige årsskifte.

Allerede i november i fjor varslet Nokut at man hadde til hensikt å ettergå institusjonen i sømmene. Det er resultatet av denne første gjennomgangen som nå er offentliggjort.

Nokut gir samtidig Nord universitet beskjed om at man vil få anledning til å bedre de påpekte forholdene.

- Universitetet har vært gjennom en stor omstillingsprosess. Et helhetlig, systematisk kvalitetsarbeid ved institusjonen er ikke på plass foreløpig. Vi varsler derfor et tilsyn i 2018 av dette systematiske kvalitetsarbeidet. Vi følger dermed rådet til de sakkyndige med å vente med en revidering av universitetsstatusen, sier Nokuts direktør Terje Mørland, ifølge en pressemelding.

LES OGSÅ: Han avgjør skjebnen til Nord universitet

LES OGSÅ: Nord-rektor tror de beholder universitetsstatus

Fusjon gir ikke automatisk kvalitet

Mørland har følgende budskap til andre fusjonerende institusjoner:

– Strukturprosessene i høyere utdanning er satt i gang med et mål om å styrke kvaliteten ved institusjonene. Det er likevel ikke slik at en fusjon automatisk bidrar til betre kvalitet. Det er bakgrunnen for at vi sette i gang et innledende tilsyn ved Nord universitet. Nokut følger derfor nøye med på de institusjonene som nå har fusjonert eller som har planar om å fusjonere.

Som forventet

Rektor ved Nord universitet, Bjørn Olsen, er fornøyd med rapportens konklusjoner.

- Nokuts rapport som den nå fremstår var vel sånn omtrent hva du forventet?

- Ja det var egentlig det, selv om jeg ikke kjente enkelhetene i rapporten. Vi registrerer med tilfredshet at Nokut og vi har felles syn på hva som er Nord universitets viktigste utviklingsoppgaver, sier Olsen, og legger til:

- De anbefalinger som er i rapporten, samsvarer med prosesser som er i gang hos oss.

- Inneholdt rapporten noen overraskelser?

- Nei, det vil jeg ikke si. Vi er tilfreds med at Nokut har tillit til våre prosesser, sier rektor Bjørn Olsen.

- Rapporten gir oss viktige styringssignaler når vi skal gjennomføre krevende interne prioriteringer i årene fremover. Vi har også forventninger til at departement og storting vil understøtte disse prosessene gjennom å sørge for et ressursgrunnlag som skaper grunnlag for videre løft, sier rektor Bjørn Olsen.