Gjennombrudd for nytt studentbygg i Ålesund

Fredag ettermiddag ble en intensjonsavtale signert der Brødr. Sunde bidrar med 20 millioner kroner.

Et etterlengtet studentbygg tar snart form. Dette er en tegning gjort av Rodeo Arkitekter til en presentasjon i regi av eieren SiT - bare på skissestadiet. Hvordan studentbygget skal se ut og hvor bygget nøyaktig skal plasseres, skal partene jobbe med ut året.

- Da jeg hørte dette sa jeg hipp hurra. Vi er kjempeglade for at denne intensjonsavtalen nå er signert, og at vi kan få et sårt tiltrengt studentbygg her i Ålesund, sier viserektor Annik Magerholm Fet til Universitetsavisa.

Intensjonsavtalen ble undertegnet mellom Brødr. Sunde og Studentsamskipnaden, Ålesund kommune og NTNU.

– Næringslivet på Sunnmøre er avhengig av å ha et godt universitetsmiljø som gjør at folk søker seg hit, og ikke minst blir værende her. Bygget skal være med på å levendegjøre resten av Campus Ålesund, og løfte Ålesund som en attraktiv universitetsby, sier administrerende direktør Karl Johan Sunde hos Brødr. Sunde i ei pressemelding.

Brødr. Sunde er produsent av ekspandert polystyren, og har hovedkontor i Ålesund. I forbindelse med at bedriften markerer at den er 100 år i år, ønsker den å bidra til å utvikle universitetsbyen Ålesund. Som motytelse for bidraget på 20 millioner kroner, vil Brødr. Sunde bli profilert med navn når det nye bygget står ferdig.

Et mangfoldig studentsamfunn

I intensjonsavtalen står det at arbeidet med et slikt bygg skal være påbegynt i 2018. Områdeplan er ute på høring nå. Rundt påsketider i 2018 skal alle formaliteter være på plass for regulering av området, ifølge viserektor Annik Magerholm Fet – blant annet høyde på bygg og plassering.

Det som er klart, er at studentbygget skal plasseres i nærheten av Campus Ålesund med lett tilgang til undervisningsbygg, laboratorier, Norsk maritimt kompetansesenter og kollektivtransport.

Studentbygget skal bli et bygg som skal sørge for aktiviteter også på ettermiddag og kveldstid. Det skal inneholde studentboliger, kontorer, møterom, fellesareal, konsertlokaler, treningstilbud, kafé og forelesningsrom.

- For to dager siden inngikk NTNU en avtale med Sparebanken Møre som gir 20 millioner kroner til faglig samarbeid, nå er det Brødr. Sunde som bidrar med 20 millioner til studentbygg – hva skjer?

- Pengene sitter løst på Sunnmøre vet du, ler viserektor Annik Magerholm Fet før hun fortsetter:

- Nei da, dette illustrerer at det er en stor vilje blant næringene i regionen om å utvikle NTNU, og vi opplever virkelig at her er det interesse fra alle kanter, sier hun til UA.

NTNU har lagt ti begivenhetsrike dager bak seg med CampusUka i Ålesund. Det var under avslutningen av dette arrangementet at intensjonsavtalen ble undertegnet på Campus Ålesund. Nyheten ble også gjort kjent for alle ansatte i Brødr. Sunde under deres jubileumsmarkering fredag ettermiddag.

LES OGSÅ: NTNU signerte avtale med Sparebanken Møre

LES OGSÅ: Disse forskerne skal finne tiltak som skal berge Geirangerfjorden

Annik Magerholm Fet, viserektor ved NTNU i Ålesund.