Matteknologene har håp om at det likevel blir flytting til Gløs

Et utvalg skal i 2018 foreslå løsninger for plassering av laboratorier på Gløshaugen. Dette gir matteknologene tro på at det ikke vil drøye altfor lenge før de kan flytte fra Kalvskinnet.

- Stemninga er avventende hos oss, men nå ser det mye bedre ut, sier instituttleder Kjetil Rasmussen ved Institutt for bioteknologi og matvitenskap.
Øyvind Weiby Gregersen er dekan ved Fakultet for naturvitenskap.

Humøret har svingt fra fortvilelse til forsiktig optimisme hos instituttleder Kjetil Rasmussen. Nå har han tro på at hele Institutt for bioteknologi og matvitenskap likevel kan bli samlokalisert på Gløshaugen i løpet av noen få år.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Utsatte flytting

Fortvilelsen skyldtes at styringsgruppa for samlokaliseringsprosjektet i november bestemte at flytting av matteknologilaboratoriet blir utsatt til en bedre og billigere løsning er klar.

- Målet var at instituttet skulle bli en felles enhet og samarbeide både rundt forskning og undervisning, men jeg kan ikke se at dette vil bli realisert før i 2025 i forbindelse med stor-campus, sa Rasmussen til UA i november og understrekte:

- Dette er kjempealvorlig for hele instituttet.

LES OGSÅ: Flytting fra Kalvskinnet blir for dyrt
LES OGSÅ: Dette er studentenes krav etter utsatt flytting
LES OGSÅ: Dekanen svarer på studentenes krav

- Oppløftende

Når Universitetsavisa snakker med ham denne uka, er tonen altså mer optimistisk. For styringsgruppa for samlokaliseringsprosjektet bestemte på et møte mandag å opprette et laboratorieutvalg. I referatet står det at utvalget særskilt skal vurdere alternative løsninger for lokalisering av et laboratorium for matteknologi. Lab-utvalget skal vurdere lokaliseringsalternativer i Kjemiblokk 5 og i Realfagbygget.

Leder av laboratorieutvalget blir tidligere rektor Torbjørn Digernes og Fakultet for naturvitenskap og teknologi har bedt instituttleder Kjetil Rasmussen om å sitte i utvalget.

- Tidligere følte vi oss satt helt på sidelinja, men nå får vi være med å utarbeide ulike alternativer. Det viser at vi fortsatt er med i bildet, så dette er veldig oppløftende, sier Rasmussen.

Vil inn i kjemiblokkene eller Realfagbygget

I forslaget til mandat, som rektor skal vedta, heter det:

«Utvalget bes i løpet av våren 2018 om å foreslå løsninger for plassering av laboratoriefunksjonaliteten innenfor eksisterende bygg/laboratoriesentre som gir synergier, og som best mulig ivaretar de samlede funksjons- og utstyrsbehov.»

- Dette er viktig for oss. Nå kan vi se nøyere på det vi tidligere har meldt inn av arealbehov og løsninger, gjøre justeringer og forenkle behovene slik at de blir forenlige med eksisterende bygningsmasse. Da øker sjansene våre for å komme inn i Realfagbygget og kjemiblokkene, som er de aktuelle byggene vi kan flytte til, sier Kjetil Rasmussen.

Og konkluderer:

- Stemninga er avventende hos oss, men nå ser det mye bedre ut. Vi har troen.

Flytting rundt 2020?

Dekan Øyvind Weiby Gregersen ved Fakultet for naturvitenskap liker også vendinga saken har tatt.

- Ved vårt fakultet hadde vi et sterkt ønske om å få en avklaring på hvor matteknologene kan flytte inn og når fagmiljøenen blir samlokalisert på Gløshaugen. Det var et veldig traurig budskap å få da flytting likevel ikke ble slik vi hadde planlagt, men nå tror vi det kan bli en god løsning, sier han.

Dekanen skryter av den jobben instituttleder Kjetil Rasmussen har gjort for å få fram hvor viktig dette er for fagmiljøene. Nå håper han at flytting fra Kalvskinnet blir en del av samlokaliseringsprosjektet igjen.

- Tidshorisonten for samlokaliseringsprosjektet er 2020, og forhåpentligvis kan vi da få til en samlokalisering for matteknologene innenfor denne tidshorisonten. Noe senere er også akseptabelt.

Onsdag ettermiddag besøkte Gregersen Akrinn på Kalvskinnet for å delta på et allmøte med ansatte og studenter som sokner til materialteknologi og matteknologi. Der orienterte han blant annet om tingenes tilstand akkurat nå, arbeidsoppgavene til lab-utvalget og om mulige flyttetidspunkt.

LES OGSÅ: Matteknologi hadde landets mest fornøyde studenter i 2015
LES OGSÅ: For ett år siden advarte de mot konsekvensene av flytting