- Det er jo et fartsmonster

Miljøpakken låner ut elsykler for å få NTNU-ere til å droppe bil.

- Det gikk så fort. Det er jo et fartsmonster, sier en tydelig opprømt Håkon Fyhn etter å ha prøvd elsykkel for første gang.
Publisert
Håkon Fyhn var førstemann til å få prøve elsykkel fra Miljøpakken på Dragvoll. Kollegene fulgte spent med på den noe ustø starten.
- Du må være litt mer forsiktig når du bruker elsykkel om vinteren. Det går jo fort, og du kan ikke «ligge i svingene». Da går det fort galt, sier Geir Lyngseth (gul jakke) i Stavne Trondheim.
Robert Næss har tatt initiativ til å få sykkelkonteineren til Dragvoll. Han har også et forskningsprosjekt om elsykler på gang.

- For en fart, roper Håkon Fyhn mens han suser avgårde på parkeringsplassen på Dragvoll og tar en ikke helt kontrollert sladd.

Seniorforskeren ved NTNU samfunnsforskning har for første gang satt seg på en elsykkel, og lar seg forbløffe av «skyvet» fra motoren.

Låner ut elsykler i to uker

NTNU har et mål om at de ansatte skal reise miljøvennlig til jobb. Derfor blir det færre og færre parkeringsplasser ved universitetets arbeidsplasser. Miljøpakken i Trondheim kommune er med på laget. Nå har de rettet fokus mot to institutter på Dragvoll og to institutter på Gløshaugen. Mandag fikk sju ansatte, de fleste fra Institutt for tverrfaglige kulturstudier, utdelt hver sin elsykkel til to ukers lån.

Fyhn sykler til jobb sommerstid, men går eller tar buss til Dragvoll fra hjemmet på Berg om vinteren. Det blir det kanskje slutt på nå.

- Det gikk så fort. Det er jo et fartsmonster, sier en tydelig opprømt Fyhn.

- Er det ikke skummelt når det er så glatt som nå?

- Nei, jeg føler meg helt trygg.

- Så du skal bli vintersyklist?

- Ja, kanskje det. Men jeg bekymrer meg litt for brøyting på fortauene. Kanskje jeg må sykle på bilvei, og da har du jo en utfordring med den melaktige snøen du får når det saltes. Det er jo artigere og lettere å sykle med elsykkel, men verken føret eller samspillet med bilistene blir jo bedre.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Stadig flere NTNU-ansatte sykler til jobb

Hater sykkel, elsker elsykler

- Jeg hater sykling, sier Robert Næss.

Det er han som har tatt initiativ til å få sykkelkonteineren til Dragvoll. Når han sier han hater sykkel er det vel å merke ikke snakk om det elektrifiserte varianten, for elsykler elsker han.

- Jeg vil nyte, ikke yte. Derfor hater jeg vanlig sykling. Jeg bruker elsykkelen min nesten hele tida, og den står konstant «på turbo». Det er en fantastisk teknologi. Jeg synes det er rart at folk er redde for å sykle om vinteren. Det fungerer fenomenalt med piggdekk.

- Er det ikke mye jobb med ren- og vedlikehold for at ikke alt skal gå i stykker på kort tid?

- Jeg har ikke vasket elsykkelen min en eneste gang på to år, sier Næss og ler.

- Hmm. Hva slags sykkel er det du har? spør Geir Lyngseth.

Han har nettopp sluttet seg til intervjuet og rynker på nesa. Lyngseth er sykkelleder i Stavne Trondheim som står for det praktiske rundt elsykkelutlånet, og han vasker elsykkelen sin hver dag. Han har egne sykler for sommer- og vinterbruk.

- Du skulle ha sett: Jeg åpnet elmotoren i bakhjulet forleden og den var dekket av et tykt saltlag, sier han, og kommer med et godt råd basert på dyrkjøpt lærdom:

- Du må være litt mer forsiktig når du bruker elsykkel om vinteren. Det går jo fort, og du kan ikke «ligge i svingene». Da går det fort galt, sier Geir Lyngseth.

Forsker på elsykkelbruk

- Det blir ekstremt interessant å høre hva de som prøver syklene sier etter å ha testet dem på dette føret, sier Næss.

Førsteamanuensen forsker innen fagfeltet teknologi og vitenskapssosiologi, og har et lite forskningsprosjekt om elsykkelbruk på gang som for øvrig ikke har noe med Miljøpakkens utlånsordning å gjøre. Instituttet har nemlig selv kjøpt inn to elsykler som lånes ut til testpersoner. Disse intervjues før og etter låneperioden med hensikt i å kartlegge hvilke erfaringer de gjør seg og hvordan syklistandelen kan økes.

- Vi ser at mange kjøper seg elsykkel selv, etter å ha lånt av oss. En annen ting jeg har observert er at elsykler ser ut til å bli mer og mer populære blant ungdommen. Det er ikke nødvendigvis bare miljøbevisste 40-50-åringer som ønsker seg elsykler, men også barna deres. En elsykkel gir jo stor frihet, sier Næss.

- Skal vi få ned utslippene, er elsykler en joker. Spesielt i en by som Trondheim, der det er bakker overalt. Her må vi jo ha elsykler for å få folk til å sykle. De som ikke allerede drar på seg guljakka og sykler daglig må ha andre insentiver: De må ha mer komfort og enkel lading. Parkeringsproblemer og prisen for en elsykkel er en hemsko for mange, fortsetter han.

Kritiserer nye sykkelskur

Elsykkelforkjemperen er ikke imponert over NTNUs tiltak for å få flere til å sykle - spesielt sykkelskurene der man kan låse inn sykkelen sin får så hjelmen passer.

- Hvorfor er det ikke lukkede bygg? Det blåser jo rett inn i dem, og det er iskaldt. Kanskje må du stå og varme opp låsen for å få den opp og få løs sykkelen din. Det er ikke rart de nesten ikke blir brukt om vinteren, sier Næss.

Sylvelin Foldøy og Ingeborg Grønning er reiserådgivere i Miljøpakken og forklarer at målet med elsykkelutlåningen er å få flere til å sykle, spesielt på elsykler.

- Det er lavere terskel for å bli jobbsyklist med elsykkel. Når vi setter ut konteineren her er det ikke bare for dem som låner syklene, men vi håper også at andre som ser konteineren blir interessert i elsykling, sier Foldøy.

Etter to uker på Dragvoll skal konteineren to toukersperioder på Gløshaugen, før den skal opp på Dragvoll igjen. Foldøy og Grønning oppfordrer institutter om å melde sin interesse, for foreløpig er det ikke avgjort akkurat hvor elsyklene skal lånes ut.

Et annet tiltak som blir satt inn for å få flere til å sykle til jobb er gratis sykkelservice for ansatte og studenter på Dragvoll og Gløshaugen. Dette skal skje på en egen sykkelservicedag til våren. Miljøpakken har også fått tillatelse til å «tagge» ulike budskap på asfalten utenfor flere av NTNUs bygninger. Også dette skal skje til våren og «taggingen» skal bidra til at flere får øyene opp for hvor ofte bussen går eller hvor det finnes god sykkelparkering.