Konflikten ved IHS

- Her hersker ingen fryktkultur

Professor Tore Tingvold Petersen håper kollegaene ved instituttet prioriterer forskning framfor brevskriving i tida som kommer.

Petersen er professoren som er mest senior av 14 som signerte «motoppropet» ved Institutt for historiske studier. Petersen bekrefter at brevet, som er stilet til dekan Anne Kristine Børresen ved HF-fakultetet, er ment som en støtteerklæring til instituttledelsens anstrengelser for å bedre arbeidsmiljøet ved instituttet. Han avslår å kommentere innholdet i brevet nærmere.

- Dette er noe vi som signerte brevet ble enige om, og da er det dette man holder seg til, fastslår professor Petersen.

- Ingen mistillit

Han er imidlertid villig til å si følgende:

- For det første: Jeg føler ikke at det eksisterer noen fryktkultur ved IHS, slik noen har hevdet.

- For det andre: Det hersker gode vilkår for å bedrive god forskning ved IHS.

- For det tredje: Jeg har ingen mistillit til ledelsen verken ved instituttet eller fakultetet.

- For det fjerde: Enkelte ved instituttet kan med fordel prioritere å forske mer og skrive færre brev.

Utover dette uttrykker professor Petersen oppgitthet over å måtte forholde seg til utenomfaglige forhold ved instituttet, forhold som stjeler unødvendig tid fra de faglige aktivitetene. Han håper på arbeidsro for tida som kommer.

Forskerforbundet: Personalsak

Fra Forskerforbundet ved NTNU avslår dagens leder Jon Anders Risvaag å gi nærmere kommentar om sakens innhold overfor Universitetsavisa, under henvisning til at det er en personalsak, som nå håndteres av Forskerforbundet i Oslo.

- Vi registrerer at Kristian Steinnes har søkt om dekning av utgifter til advokatbistand hos Forskerforbundet sentralt, og forholder oss til det, sier Risvaag.

- Hvorfor har dere ikke gitt ham mer aktiv støtte utad?

- Som sagt er dette en personalsak, som er omfattet av taushetsplikt, g det forholder vi oss til.

- Reagerer når ledelsen ikke tar hensyn

- Men taushetsplikt eller ikke – om det var slik at ledelsen hadde opptrådt uakseptabelt overfor faglig tillitsvalgte, ville dere da ha reagert?

- Det er klar vi ville ha gjort. Vi har for øvrig vist ved flere anledninger tidligere at vi gjerne gjør når NTNU-ledelsen ikke tar de nødvendige hensyn til tillitsvalgtes interesser og arbeidsbetingelser.

- Steinnes uttrykker skuffelse over hva han opplever som manglende støtte fra dere? Han er din forgjenger som leder for Forskerforbundet ved NTNU.

- Det kan jeg ikke kommentere, svarer Jon Anders Risvaag til Universitetsavisa.