#Metoo-knappen forsinket

Marit Hovdal Moan mener NTNU burde prioritert å sette inn større ressurser for å få #Metoo-knappen på plass.

MER INFO: Marit Hovdal Moan savner mer informasjon om #Metoo-knappen fra ledelsen.

NTNU skal opprette en egen meldingsknapp hvor studenter og ansatte kan melde om seksuell trakassering. Egentlig skulle denne vært i funksjon fra 1. oktober. Men slik ble det ikke.

– Vi har ingen konkret dato, men vi jobber nå i et stort team for å få på plass personvernet og risikovurderinger så fort som mulig. Men dette tar tid og vi vil være så profesjonelle som mulig fra starten av, sier Svandis Benediktsdottir, likestillingsrådgiver ved HR- og HMS-avdelingen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: NTNU lanserer egen #Metoo-knapp

LES OGSÅ: Over 100 #Metoo-saker i akademia

Burde satt inn mer ressurser

– Det er viktig å få denne knappen på plass så fort som mulig, sier Marit Hovdal Moan, en av initiativtakerne bak kampanjen #Metoo Akademia og likestillingsombud ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU.

Hun har forståelse for at dette kan være et omfattende arbeid.

– Men man kan spørre seg om NTNU burde prioritert å sette inn mer ressurser for å få varslingssystemet raskere i funksjon, sier Hovdal Moan.

Hun mener det er et stort behov for en slik varslingstjeneste.

Mer informasjon

Hun mener også ledelsen burde gått ut med mer informasjon om arbeidet.

– Det kommer ingen informasjon fra ledelsen om arbeidet med #Metoo-knappen. Skal dette være en knapp som er tilgjengelig for alle? Når vil den være i funksjon? Ledelsen burde gått mer åpent ut om arbeidet, for å gi et signal om at man tar varsling om seksuell trakassering på alvor, sier Hovdal Moan.

Benediktsdottir kan opplyse at knappen skal ligge på de eksterne NTNU-sidene, slik at familie og venner og andre som ikke er tilknyttet NTNU også kan varsle. Hun sier det er en god idé å være mer åpen om arbeidet med #Metoo-knappen overfor de ansatte, og vil ta med innspillet videre.

– Burde vært klart nå

Rektor ved Universitetet i Agder, Frank Reichert, leder Universitets- og høgskolerådets gruppe mot mobbing og trakassering.

Han har vært klar på at en varslerknapp må ligge på institusjonens eksterne sider. Reichert sa i august til Universitetsavisa at en varslerknapp måtte være på plass i oktober, og at han ville gå i en tett dialog med de institusjonene som ikke hadde ordnet opp.

– NTNU burde hatt varslerknappen klar nå - helst i går, sier Reichert.

Han vil oppfordre UHR-styret til å gå ut og be alle institusjonene i høyere utdanning om å opprette en slik varslerknapp.

– Vi ønsker et offisielt statement på dette, sier han.

Ikke godt nok i dag

Student Philip Lautin Jackson, styremedlem Universitetsstyret NTNU, sier det er viktig å ha gode, trygge rutiner på varsling, som er enkle å forstå.

– NTNU har et system som ikke fungerer spesielt godt for studenter, men det jobbes med. Forsinkelsen kommer slik jeg ser det av at oppgaven er mer kompleks enn først antatt, ikke mangel på vilje eller ressurser til prosjektet, sier Jackson.

I mellomtiden håper han at studentene benytter seg av mulighetene som finnes, som å gå til tillitsvalgte, kontakte likestillingsombud på fakultetet, studentombudet, helsesøster, SIT Helse eller studentprestene.

– Det er ikke godt nok i dag, men det jobbes, og blir bedre, sier Jackson.