#metoo

Nytt varslingssystem skal være på plass innen utgangen av april

NTNUs nye varslingssystem for seksuell trakassering lar vente på seg. Siste oppdatering er at det er planlagt lansert før mai.

- Nå jobber vi med å få plass det eksterne utvalget som skal motta disse varslene. Det hjelper ikke å ha det tekniske systemet om ingen er i mottakerenden, sier Hilde Apneseth, sjef for HMS-seksjonen ved NTNU.

Den opprinnelige planen var at varslingssystemet skulle være operativt fra 1.oktober i fjor. Apneseth forteller at NTNU har kontroll på den tekniske biten av varslingssystemet.

- Vi vet hvordan det skal løses, og det vil også bli mulig å varsle uten å være inne på NTNUs interne nett, sier hun.

Ifølge NTNU er planen at systemet nå skal være på plass i løpet av første tertial i 2019, altså innen utgangen av april.

Under Arendalsuka i august 2018 la Frank Reichert, rektor ved Universitetet i Agder og leder av Universitets- og høgskolerådets gruppe mot mobbing og trakassering, frem resultatene av en uformell undersøkelse om hvordan det står til ved landets universiteter og høyskoler når det gjelder å legge til rette for varsling om seksuell trakassering.

Der sjekket de blant annet hvor synlig varslingslenkene var, og hvor tilgjengelige de var. Bare 9 institusjoner fikk godkjentstempel.

LES OGSÅ: #Metoo-knappen forsinket

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.