Eikrem-saken:

Oppvaskmøte bak lukkede dører

Ledelsen ved NTNU møter de ansatte ved Institutt for sosialt arbeid fredag formiddag. På dagsorden står «Etterrefleksjon av høstens medietrykk.» Møtet foregår bak lukkede dører.

I sentrum for en konflikt som ikke tar slutt: Øyvind Eikrem, førsteamanuensis sosialt arbeid

En langvarig strid ved Institutt for sosialt arbeid (ISA) er bakgrunnen for at ledelsen ved NTNU har invitert seg til et møte med samtlige ansatte ved instituttet.

Det er ledelsen ved instituttet som har tatt initiativ til møtet. Instituttleder Riina Kiik er vert, sammen med leder for instituttstyret Siri Forsmo. Rektor Gunnar Bovim, dekan ved SU-fakultetet Marit Reitan og organisasjonsdirektør Ida Munkeby stiller fra ledelsens side.

LES OGSÅ: - Her tråkket vi feil, sier Bovim

LES OGSÅ: - Eikrem er innenfor, sier Reitan

Resett

Bakgrunnen for konflikten ved ISA bunner i et intervju førsteamanuensis Øyvind Eikrem gjorde med det høyreorienterte nettstedet Resett.

Eikrem lot seg intervjue av nettstedet Resett i september, i forbindelse med et dobbeltdrap på to afghanske menn. Kort tid etter ble han kalt inn på instituttlederens kontor med anklager om at intervjuet han ga hadde skadet instituttets anseelse. Den gang slo Bovim og ansvarlig dekan Marit Reitan fast at intervjuet med Resett var klart innenfor ytringsfrihetens grenser.

Allmøte ble personalmøte

Siden har andre ansatte, som Eikrems kollega Berit Berg, gått hardt ut mot ham, og en gruppe studenter skrev under et brev hvor Eikrem fikk hard kritikk. Fra omverdenen har profilerte meningsbærere som Kristian Gundersen ved Universitetet i Oslo stilt spørsmål ved ytringskulturen på NTNU.

LES OGSÅ: ISA-student enig med Eikrem

For en ukes tid siden inviterte instituttledelsen ved ISA samtlige ansatte til møte fredag 1. februar til møte med NTNUs ledelse. Møtet fikk først tittelen «allmøte». Men da Universitetsavisa torsdag tok kontakt med instituttleder Riina Kiik for å avklare møtested og tidspunkt, var instituttlederens svar at dette dreide seg om et «personalmøte» som kom til å bli lukket for pressen.

- Rektor, dekan og jeg har blitt enige om å holde dette som et internt personalmøte, dvs som et lukket møte, skriver Kiik i en epost til Universitetsavisa.

Dekanen: - ISA-medarbeidere ville lukke møtet

Når UA tar kontakt med Kiiks dekan Marit Reitan, får vi imidlertid beskjed at det er Kiik som, i samråd med enkelte ansatte ved instituttet, har begjært møtet lukket.

- Det er medarbeidere ved ISA som har tatt initiativ til å invitere rektor på besøk. I denne saken, slik det også kan være i andre saker ved NTNU som har offentlighetens interesse, så må den enkelte medarbeider ha mulighet til å diskutere spørsmål som angår fagmiljøet med ledelsen uten at pressen er til stede. Dette er ikke en praksis som er spesiell for dette møtet, det har også vært tilfellet tidligere, skriver Reitan i en epost til Universitetsavisa torsdag kveld.

Reitan etterlater ingen tvil om hvor initiativet til å lukke møtet er tatt:

- Det er instituttet som eier møtet og som etter ønske fra fagmiljøet har besluttet at dette skal være et internt møte. Dekan og rektor har forståelse for dette standpunktet, skriver Reitan videre.