To nye meritterte undervisere ved NTNU

Førsteamanuensis Paula Rice og professor Arne Krokan er tildelt stats som meritterte undervisere.

Til sammen 21 undervisere ved NTNU har fått den opphøyde statusen «merittert underviser» for jobben de gjør ved kateteret.

- Dette er en hyggerlig anerkjennelse som jeg setter stor pris på, sier Arne Krokan, professor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap i en pressemelding.

Han er utnevnt til merritert underviser ved NTNU sammen med Paula Rice, førsteamanuensis ved Institutt for internasjonal forretningsdrift. Rice gir studentene æren for utnevnelsen.

- Uten de hadde jeg ikke kunne undervist. Ingen studenter - ingen lærer, sier hun i pressemeldingen.

- Å bli merittert underviser gjør at jeg føler mer tilhørighet til instituttet. Jeg underviser jo ikke i forretningsdrift, så dette gir en bredere kontekst for videre utvikling av læringsmiljøet ved instituttet.

Vurderingskomiteen skriver i sin begrunnelse at Rice har en lang og variert erfaring fra mange land innenfor undervisning og veiledning i sitt felt, og at hun har jobbet systematisk over tid med å utvikle sin undervisning.

«Rice viser seg som en engasjert og dyktig pedagogisk leder, som har initiert pedagogisk utviklingsarbeid og refleksjon om undervisning ved egen enhet».

Om professor Krokan skriver komiteen at også han har lang og variert erfaring fra undervisning og veiledning i høyere utdanning, og at han over tid har arbeidet systematisk over tid med å utvikle sin undervisning. Komiteen understreker også at han har vært en pioner i å ta i bruk og utvikle digital teknologi som støtte for studentaktiv læring.

«Krokan viser en klar vitenskapelig tilnærming til utviklingen av de ulike undervisningsmetodene han har erfaring med, og han viser at erfaringer har ledet til videre utvikling i en interaktiv prosess», skriver de.

NTNU har nå til sammen 21 meritterte undervisere.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.