Frøland har tiltro til prosessen

Bygg 1, nivå 5, Dragvoll: - Se, vi har havutsikt. Her kan man drømme seg bort, sier Hans Otto Frøland til Eivind Maråk og Øyvind Thomassen.

Eivind Maråk, Hans Otto Frøland og Øyvind Thomassen inspiserer kontorlokalitene i det nye instituttet.

Førstnevnte er utpekt instituttleder, sistnevnte kontorsjef i det nye Institutt Y. Mannen i midten, Øyvind Thomassen, er menig professor samme sted.

Universitetsavisa møter de tre når de tar de nye instituttlokalene i øyesyn. Frøland har allerede avviklet et møte her for noen dager siden. Nå er han tilbake med en timer gammel utnevnelse som leder for instituttet, som foreløpig går under bokstaven Y.

Mens Thomassen rusler rundt og kikker med nysgjerrig mine, er Maråks fokus på det praktiske. Det er først i dag praktisk info er gjort tilgjengelig, ikke minst lista over de innplasserte i det nye instituttet. Y vil få 30 ansatte, X om lag det dobbelte.

Mye å gjøre

Nå er det tida og veien. Onsdag kommer flyttelasset, folk må plasseres, administrative systemer må opp og gå. Noen må nok inn i romjula og jobbe med saker og ting, om alt skal komme på plass innen oppstart i tidlig januar.

Vi går rundt og kikker. Lokalene er helt tomme, nyvaskede, og det bemerkes at de ser fine ut. Frøland kommenterer at man ser havet.

Mens kontorsjefen går rundt med sin A4-blokk og noterer, tar vi Frøland til side og spør hvordan det kjennes.

- Jeg må være så ærlig å si at det kjennes bra. Det er helt klart skjær i sjøen, og vi holder et våkent blikk på ressurstildelingen, men jeg tror dette kan bli fint, sier Frøland og legger til at prorektor Bjarne Foss' formulering om at der ikke skal forekomme noen diskriminering mellom instituttene kjennes bra, sier Frøland, samtidig som han understreker at han ikke har rukket å lese gjennom dokumentene som, ble sendt fra rektor tirsdag formiddag.

Har mistillit - og tiltro

- Du har tvilt deg fram til å takke ja til tilbudet om å bli utnevnt som instituttleder. Du har uttrykt til dels sterk kritikk av dekan Børresens handlemåte i konflikten som har pågått. Har du den nødvendige tillit til henne i fortsettelsen?

- Jeg har uttrykt mistillit til ledere på alle nivåer i denne saken, og de uttalelsene står jeg ved. I fortsettelsen her så har jeg tiltro til at dette bør kunne gå bra.

Både Frøland og Thomassen og Maråk er enige om at et viktig premiss for det videre arbeidet er at man lykkes i å samarbeide om studieprogrammene. Prinsippet om komplementaritet og ikke konkurranse må følges i praksis.

- Her er det likebehandling som gjelder, sier nyutnevnt instituttleder Hans Otto Frøland.

Nye kontorer. Tirsdag formiddag, og et par timer siden rektors beslutning om innplassering ved Institutt Y ble offentliggjort. Øyvind Thomassen, Hans Otto Frøland og Eivind Maråk tar de nye instituttlokalene i øyesyn.