Hans Otto Frøland blir leder for Institutt Y

Det såkalte Institutt Y får professor Hans Otto Frøland som leder.

Hans Otto Frøland blir leder for instituttet med den, foreløpig kledelige, tittelen Y.

(Saken er oppdatert med kommentar fra Bjarne Foss)

Det bekrefter HR/HMS-sjef Arne Kr. Herstnes overfor Universitetsavisa tirsdag morgen.

Etter hva Universitetsavisa erfarer vil det nye instituttet få om lag 30 ansatte. Den faglige hovedtyngden utgjøres av faggruppen Fate of Nations. Av andre vil professor Øyvind Thomassen få plass her. Fra før er det klart at professor Kristian Steinnes vil bli innplassert i dette instituttet.

Tidligre i prosessen ble Erik Opsahl konstituert som leder for Institutt X, som blir værende i IHS' nåværende instituttlokaler. Det nye instituttet er vedtatt flyttet til et annet bygg på campus Dragvoll.

Her er hjemmesida for info om omorganiseringen av instituttet (intranettet)

LES OGSÅ: Styret vedtok deling av IHS

LES OGSÅ: - Vi i administrasjonen har ikke blitt hørt

Innplassering av vitenskapelig ansatte ble ifølge planen fullført innen 13. desember, og vil formelt bli godkjent av rektor 16.desember. Samme dato gjaldt for innplasseringen av administrativt ansatte.

Rektor har vedtatt organisasjonsmodellen som ble foreslått av en arbeidsgruppe. Den innebærer at hvert av instituttene får egen administrasjon med henholdsvis fem (Institutt X) og tre stillinger (Y). Ved hver av enhetene vil arbeidet bli ledet av en kontorsjef.

Prorektor Foss: - Ingen diskriminering

Prorektor for forskning og formidling, Bjarne Foss, har vært involvert i arbeidet med tilretteleggingen av de to nye instituttene. Foss framholder at etter den vanskelige situasjonen med de langvarige konfliktene, er det nå avgjørende viktig å bygge tillit.

- Fokuset må være på å bygge gode relasjoner, både faglig og på det personlige plan, og ha fokus på faglig aktivitet. Jeg mener vi har alle muligheter til at dette blir bra, sier Foss.

- Det har vært uttrykt en viss uro for at det som har gått under tittelen Institutt Y ikke kommer til å få tilstrekkelig ressurser?

- Vi kommer til å passe på at prosesser er så åpne som mulig, og med god medvirkning for alle ansatte. Begge instituttene vil få like muligheter til å utvikle seg på en god måte, det vil med andre ord ikke forekomme noen form for diskriminering, slår Bjarne Foss fast.

Instituttene skal ikke konkurrere

Rektor sendte ut et informasjonsskriv til de ansatte klokka 10 tirsdag formiddag. Her heter det blant annet:

«Fra og med i dag (17.desember) er fagmiljøene som i høst, i tråd med vedtak i NTNU sitt styre, har vært lagt direkte innunder rektor tilbakeført til Det humanistiske fakultet (HF). Dekan Anne Kristine Børresen har nå overtatt ansvaret for det videre arbeidet med å etablere to nye institutter. Rektor, ved organisasjonsdirektøren og HR- og HMS-avdelingen, vil fortsatt bistå med arbeidsmiljøressurser.»

Det understrekes at de to nye instituttene er ment å være komplementære, og ikke konkurrere med hverandre.

Det er også tilsatt to studieprogramledere. Prodekan og professor Bjørn K. Myskja ved Institutt for filosofi og religionsvitenskap blir programleder for historieprogrammet og professor John Brumo ved Institutt for språk og litteratur skal lede lektorprogrammet.

Saken vil bli oppdatert.