Derfor har Lise Vikan Sandvik lyst på jobben som prorektor

- Motivasjonen min for å søke stillinga som prorektor er at jeg har en glødende interesse for fagfeltet som sådan, sier professor Lise Vikan Sandvik.

Klar for å prøve noe nytt: Lise Vikan Sandvik er i dag professor ved Institutt for lærerutdanning.

Seks søkere kniver om å bli ny prorektor for utdanning ved NTNU. En av søkerne er dekan Marit Reitan, som UA intervjuet da søkerlista ble kjent torsdag. En annen søker fra NTNU er Lise Vikan Sandvik ved Institutt for lærerutdanning.

- Jeg er professor i det feltet som prorektor for utdanning skal ha ansvaret for. Det er undervisning, læring og vurdering som er mitt spesialfelt og som jeg har spisskompetanse på, sier hun.

Sandvik er 49 år og opprinnelig fra Skogn. Gift og med tre store barn. Egentlig er hun filolog med tysk hovedfag og har blant annet bodd i Tyskland i perioder.

I dag jobber hun som forsker og lærerutdanner. Tidligere har hun vært nestleder for utdanning ved daværende Program for lærerutdanning og har flere års erfaring med utdanningsledelse.

- Oj, tenkte jeg da stillingen ble utlyst, dette kan jeg tenke meg å være med på. Jeg ønsker å se på de strukturene vi har i dag. Kan vi sikre at vi som organisasjon hele tida utvikler oss i riktig retning når det gjelder utdanning? Det vi må begynne å diskutere i større grad, er hva kvalitet i god utdanning er og at vi bygger på forskning, sier hun.

LES OGSÅ: Marit Reitan søker

Sandvik viser til at fagområdet hennes blant annet er utdanningsledelse. Det å bygge fagfellesskap er noe hun jobber systematisk med. Drivkrafta er elevers og studenters læring.

- Som leder vil jeg være opptatt av to viktige ressurser: studentene og mine kolleger. Det vil være ekstremt viktig å ha fokus på de ansatte rundt meg, motivere og bygge tillit, men også å tørre å utfordre de strukturene og systemene vi har, sier hun.

- Unik mulighet til å prøve nytt

Siden vurdering er noe hun forsker på, er det som nå skjer ved NTNU meget interessant. Plutselig har svært mange ansatte fått digital undervisning rett i fleisen. Og digital eksamen vil etter hvert stå for tur for mange studenter.

- Nå har vi en unik mulighet til å prøve ut nye ting. Det er nå vi må tørre å utfordre oss selv, vi blir tvunget til å tenke annerledes. Det er skummelt. Det gjør oss utrygge. Det er det som kreves for endring og utvikling i en organisasjon, men likefullt baserer vi tiltakene vi nå gjør på kunnskap om god læring, sier hun.

Spennende læringsperspektiv

I etterkant av denne digitaliseringsbølgen må vi gå tilbake og undersøke systematisk hvilken betydning dette hadde for universitetssektoren, mener hun. Det vil være et fint utgangspunkt for å undersøke den praksisen mange er nødt til prøve ut nå og utvikle den videre basert på disse erfaringene.

- Vi står i en tragisk situasjon, men i et læringsperspektiv er det utrolig spennende. Hva gjør det med rollen min som lærer? Dette med digital eksamen blir interessant og krevende. Vi må gi andre oppgaver enn det vi er vant til. Vi må tenke nye måter å designe vurderingsoppgavene på og vil lære noe av dette i neste runde, tror hun.

Går alt etter planen, vil den nye prorektoren for utdanning være tilsatt i juni. I dag er det Berit Kjeldstad som er konstituert prorektor i påvente av at en ny blir ansatt. Stillinga ble plutselig ledig da tidligere prorektor for utdanning, Anne Borg, ble rektor.

Søkerlista

- Martin Maier (35), Senior prosjektøkonom NTNU, Trondheim

- Glenn Hole (44), Procuratio Consulting, CEO/ Interimleder /eier

- Marit Reitan (55), Dekan ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap NTNU, Trondheim