Seks vil bli instituttledere ved to historieinstitutter

Seks personer har søkt stillingene ved de to nye instituttene som før var Institutt for historiske studier.

Øyvind Thomassen, professor ved Institutt for moderne samfunnshistorie, er blant søkerne til lederstillingen ved instituttet.

Ingen av dem som er konstituert i stillingene i dag står på søkerlistene. Det er bare én kvinnelig søker.

I dag er professor Erik Opsahl konstituert leder for Institutt for historiske og klassiske studier (IHK), mens professor Hans Otto Frøland er konstituert i lederstillingen for Institutt for moderne samfunnshistorie (IMS).

To har søkt lederstillingen ved IHK, her er begge ansatt ved dette instituttet i dag. Ved IMS er 2 av 4 søkere fra historiemiljøet. Professor Øyvind Thomassen er i dag ansatt ved IMS.

Disse søker:

Søkerliste – instituttleder Institutt for historiske og klassiske studier (IHK):

Jan Frode Hatlen, 42 år, førsteamanuensis, Melhus

David Brégaint, 47 år, førsteamanuensis, Trondheim

Søkerliste – instituttleder Institutt for moderne samfunnshistorie (IMS):

Marianne Neerland Solheim, 50 år, førsteamanuensis, Tromsø

Karl Erik Haug, 52 år, professor, Trondheim