NTNU gransker anonym Facebook-bruker

Ifølge nettstedet Filter Nyheter tilhører kontoen Øyvind Eikrem ved Institutt for sosialt arbeid. Det benekter Eikrem selv.

Øyvind Eikrem, her under en debatt i regi av Morgenbladet, har hele veien nektet for at han står bak den falske kontoen.

Etter at Filter Nyheter i februar skrev om hvordan førsteamanuensis Øyvind Eikrem ved Institutt for sosialt arbeid har brukt en anonym Facebook-konto «til å hisse opp rasistiske nettdebatter og dele innhold fra raseideologiske miljøer» har NTNU nå engasjert advokat for å granske kontoen.

I en melding på NTNUs interne nettsider skriver universitetet at det foreløpig ikke er fastslått hvorvidt Filter Nyheter sine opplysninger stemmer, men at NTNU nå undersøker kontoen ettersom saken er blitt en belastning for arbeidsmiljøet, studentene og for Eikrem selv.

I meldingen understrekes det også at Eikrem selv nekter for å stå bak kontoen.

«NTNUs ledelse ser det som svært viktig å enten få endelig avkreftet, eller bekreftet, påstandene i media. Dette har betydning både for rettssikkerhet, hensynet til den ansatte selv, samt tilliten til universitetet, arbeidsmiljøet og studentenes læringsmiljø ved instituttet der den ansatte underviser» skriver NTNU i meldingen.

Eikrem havnet i medienes søkelys høsten 2018 da han ble kalt inn på teppet etter å ha uttalt seg til nettstedet Resett i forbindelse med drapet på to afghanske ungdommer. Ifølge Filter Nyheter var det i kjølvannet av oppstyret rundt denne saken at Eikrem skal ha opprettet den fiktive kontoen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.