Ytring

Forelesningen din er ikke fantastisk

Nyheten om at mange studenter ikke leser pensum er dessverre ikke ny. Likevel står vi i fare for å snu opp-ned på hva et universitetsstudium egentlig skal være.

- Å ikke frykte halvfulle auditorium, er å ha tillit til de studentene som tar studiet på alvor.
Publisert

Dette er en ytring. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens mening.

Når professor Tarjei Mandt Larsen ved Universitetet i Stavanger sier at han må tilpasse forelesningene etter studenter som ikke har lest pensum, ringer varselklokkene.

Flere studenter innrømmer også åpenlyst at de heller bruker notater fra forelesninger eller kunstig intelligens som ChatGPT enn å lese pensum. De mener selv at dette gir dem det viktigste.

Rådgiver Øystein Gjermhusengen ønsker ikke at kvantitet skal prioriteres over kvalitet

Pensum burde være nøye utvalgt for å gi dybde og sammenheng, og ikke noe som kan erstattes av overfladiske løsninger, hentet fra nettet uten kildekritikk. Når universitetene begynner å tilpasse seg denne trenden, risikerer vi å undergrave hele poenget med høyere utdanning. 

Universiteter måles også på hvor mange studiepoeng som produseres, det vil si hvor mange studenter som fullfører emnene sine. Dette skaper et press om å senke kravene for å sikre gjennomstrømming. 

Men hva skjer når vi prioriterer kvantitet fremfor kvalitet? Utdanningen risikerer å reduseres til en ren formalitet. Det blir et system der poenget er å få vitnemålet, ikke å tilegne seg kunnskap. 

Dette tror jeg vil svekke utdanningens verdi, både for den enkelte student og for samfunnet som helhet. Når forelesere må bruke tid på det grunnleggende, fordi mange ikke har gjort forarbeidet, blir det mindre tid til fordypning. 

De som har lest og forberedt seg, får dermed mindre utbytte av forelesningene.

Universitetene kan ikke bli en curlingbane der vi koster foran studentene for å gjøre veien til graden så friksjonsfri som mulig. Det er nettopp motstanden, det som krever innsats, som gjør at vi lærer ordentlig. Når vi må jobbe litt for å forstå noe, skjer den virkelige læringen.

Enig eller uenig?

Send oss din ytring på

Pensum er heller ikke tilfeldig plukket ut. Det er kvalitetssikret av en utdanningsinstitusjon. Hvis vi kutter ut dette leddet, mister vi også dybden, den røde tråden og helheten som gjør utdanningen solid.

Forelesere må derfor holde fast på sitt faglige opplegg, legge lista der den skal ligge, og ha tillit til at de studentene som tar studiet på alvor, kommer til å møte opp og få godt utbytte. 

Å senke nivået for å tilpasse seg studenter som ikke gjør grunnarbeidet sitt, er å undergrave både faget og utdanningen. Derfor må frykten for tomme undervisningsrom ikke styre akademia.