Leder
Tullestudiene finnes overalt, Frølich
Takk til Peter Frølich for introduksjonen av sommerens akademiske nyord: Tullestudier. Det er et fiffig begrep. Problemet er at ingen kan vite hva som viser seg å være tullestudier om få år.
Det gjelder å ta i når man er i valgkampmodus.
Lise Åserud
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Høyres stigende stjerne har en egen sans for å treffe
planken når han hiver seg inn i ulike debatter. Det korte innlegget hans om
tullestudier ble straks sensommerens akademiske hit. Ledende aktører i
UH-sektoren trakk købillett for å sable ned fyren og ordet. Frølich ble slått i
hartkorn med Trump og Orbán av statsråd Sigrun Aasland, fradømt ære og forstand
av professorer og universitetsledere. Hva var det han ville si?
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Frølich stiller spørsmål ved om det finnes for mange
studieprogrammer som har lite å tilføre samfunnet, særlig i form av
arbeidslivsrelevant kompetanse. Ifølge Høyrepolitikeren er det særlig fag med
fylleord og buzzwords uten klar nytteverdi som ligger i fare for å bli omtalt
som «tull».
Han lister opp følgende som typiske eksempler: Sosial
bærekraft; Kjønn, seksualitet og mangfold; Bærekraft og kultur, samt Interkulturelle
relasjoner.
Frølich kunne nevnt masterprogram i innovasjon, entreprenørskap,
fagemner i «morgendagens blablabla.» Men høyremannen Frølich gjorde jo ikke
det – for sistnevnte forblommede knippe tilhører tross alt i høyresidens versjon
av potensielle tullestudier. Det er her man aner hans egentlige ærende: Det han
deler med sjefen Erna Solberg, som på forsommeren kunne fortelle oss at ikke
alle kan bli humanister. Tenk det, Erna!
Tullestudier, to fortolkninger. 1: Studier det i første
rekke er tullinger som velger, alternativt studier man blir tulling av å
studere. 2: Studier det er tullete å velge å studere. Hvilken fortolkning anvendes
av Frølich?
Slik jeg leser ham er det litt den første, mest den siste. Premisset er åpenbart at høyere utdanning er en nullsumsituasjon, hvor tullefagene
lokker til seg unge mennesker som heller burde brukt sine formative år til å
studere noe nyttig, hvor det i samfunnet «brukes enorme
summer på studier det er vanskelig å se noen særlig samfunnsmessig verdi av.»
Hvorfor dukker alle disse
studieprogrammene opp, med titler det er lett å raljere over, innhold man
sliter med å finne en substansiell åre i? NTNU-professor Arve Hjelseth
mener det kommer av politikernes
krav om utdanninger med arbeidslivsrelevans. Samtidig vil flere høgskoler
bli universiteter, i bestrebelsene på dette konstruerer de nye fagemner.
Så hvor finner vi de nyttige fagene de unge og håpefulle bør
velge? Frølich og Solberg viser til NHOs
Kompetansebarometer. «Hva trenger Norge? NHOs kompetansebarometer har
svarene» slås det fast her. Så hvilke svar har NHO? Flere ingeniører, flere
innen tekniske fag, er næringslivets behov. Så da er svaret gitt på hvilke
utdanninger flere unge bør velge?
Men også høyere utdanninger rammes av konjunktursvingninger.
Et instruktivt eksempel:
For et par tiår siden ble unge oppfordret til å ta
IKT-utdanninger. Myndigheter og næringsliv signaliserte et akutt behov for
IKT-kompetanse i alle sektorer. Både regjering og næringsorganisasjoner framholdt
IKT som «framtidas kompetanse».
Mange unge ble eksplisitt anbefalt å velge IKT
– jobbene kommer til å stå i kø. Universitetene svarte med å opprette eller
utvide programmer innen informatikk, datateknikk, programvareutvikling og
systemutvikling. Så kom dotcom-bobla. Mange nyutdannede med bachelor- og
mastergrad i IKT, særlig fra 2001–2003, opplevde at jobbmarkedet brått tørket
inn.
Hvor finner vi morgendagens tullefag? Noen forslag.
De store språkmodellene er blitt racere i å programmere. Hvordan
ser framtidsutsiktene for de som har utdannet seg til programmering? Og hva med
juss? For mange er det raskere – og billigere – å prompte en eller annen språkmodell for kompliserte
søknader til offentlige etater, eller besvare brev fra ditto, enn å søke
advokathjelp til krevende honorarsatser. Akademia: Språkmodeller
kan skrive forskningsartikler og fagfellevurdere dem. Behøves færre
forskere i framtida? For ikke å snakke om journalister. Språkmodeller kan kladde,
researche, strukturere og språkvaske artikler. I hvilken grad de også rent
faktisk anvendes til å skrive artikler, kan man undres over.
Slik kan vi fortsette. Lærdom: Særlig politikere, men også
næringslivsledere, skal være forsiktige med å belære oss med hvilke som er «de
viktigste utdanningene Norge trenger» i framtida. Å tro at vi vet det er bare
tull.