Økt bruk av KUNSTIG INTELLIGENS 

- Vi uteksaminerer studenter fra NTNU med A eller B som ikke har fortjent disse karakterene

Bruk av kunstig intelligens (KI), gjør det stadig enklere å skrive masteroppgaver. Forskerne  Pedersen og Krishnamoorthy mener derfor at det trengs en debatt omkring hvordan kandidatene vurderes.

Dinesh Krishnamoorthy og Morten Pedersen har hatt lange diskusjoner om temaet allerede, nå ønsker de at debatten skal bli tatt videre.

Førsteamanuensisene Dinesh Krishnamoorthy og Morten Pedersen ved Institutt for teknisk kybernetikk ønsker en debatt om hvordan mastergraden skal gjennomføres etter KI-enes inntog.

- Om jeg er en masterstudent, så er det ikke lenger vanskelig å ikke gjøre noe jobb. Jeg kan bare bruke ChatGPT, men da lærer jeg ikke noe, sier Krishnamoorthy.

Studenter får A eller B uten å ha anstrengt seg 

Han viser frem et eksempel på en oppgave han selv har utarbeidet med Chat GPT, hvor den først har kodet prosjektet, for deretter å skrive en rapport av prosessen sin. Dette er et arbeid Krishnamoorthy ville ha gitt en god karakter slik masteroppgaven fungerer i dag.

- Vi uteksaminerer studenter fra NTNU med A eller B som ikke har gjort arbeid verdt A eller B, sier han. 

Krishnamoorthy er klar på at han ikke er imot ChatGPT, og at det er i hans øyne et potensielt verdifullt verktøy.

- Studenter kommer til å bruke ChatGPT, det kan vi ikke gjøre noe med. Men vi kan endre på masteroppgaveprosessen, slik at om de bruker Chat GPT kan bruke verktøyet på en måte som de lærer av.

Jeg ville vedde tusen kroner på at du ga meg et helt nytt fagfelt, to døgn og en laptop, så hadde jeg klart å produsere en masteroppgave som i det minste hadde bestått.

Førsteamanuensis Morten Pedersen

Terskelen er senket

Pedersen forteller at barn og unge fra ressurssterke familier gjerne har hatt noen som kan bistå dem i skrivingen, noe som alltid lå i gråsonen for juks.

- Hvor enkelte før har vært så heldige å ha et kyndig familiemedlem til å lese over oppgaven, har alle nå fått en hyperkompetent «onkel» som er villig til å ikke bare lese oppgaven, men å bistå med hele avsnitt, koding og illustrasjoner, sier Pedersen.

Dette gjør at mange nå fremstår i sine innleveringer som mer kunnskapsrike enn det de egentlig er.

- De nye verktøyene har senket terskelen på å virke kompetent på skriftlige oppgaver, sier Pedersen

Nettopp dette er grunnen til at det mener at det er uhyre viktig å ta samtalen om hvordan en kan få studenter til å anvende ChatGPT som et læringsverktøy, og ikke for å gjøre alt arbeidet.

Må i gang fra dag én

Skal fremtidige studenter bruke ChatGPT på en bedre måte, er de nødt til å begynne med det tidlig.

- Om disse tiltakene skal fungere, er vi nødt til å være i gang fra dag én, sier Pedersen.

Hvis de er det, og får bistand og opplæring fra begynnelsen av, samtidig som bruken ufarliggjøres, da har man kommet langt, mener Krishnamoorthy.

- Det vil være veldig hjelpsomt om både student om veileder er åpne om å bruke KI, da vil vi kunne ha en diskusjon rundt hva ChatGPT foreslo, om den har sterke eller svake argumenter for dette, og vi kan gjøre kritiske vurderinger sammen. Dette vil bare skape enda mer kompetente folk, sier Krishnamoorthy.

Minikonferanse i stedet for 150 sider

Et av forslagene Krishnamoorthy og Pedersen ønsker å - i samarbeid med sine kollegaer - utforske nye metoder for gjennomføring den tradisjonelle masteroppgaven. Slik at det ikke lenger vil være mulig å bestå om en leverer en masteroppgave som ikke en selv har skrevet.

- I stedet for en 50 til 150 siders oppgave kan vi arrangere en minikonferanse hvor studentene presenterer sin oppgave til hverandre, sier Krishnamoorthy. 

- Da kan vi ha en åpen diskusjon, en vitenskapelig samtale om metode og fremgangsmåte. Klarer ikke en femåring masterstudent og holde en slik samtale, ja da kan de ikke uteksamineres. 

Det vil også medføre at de opparbeider seg et arkiv som fremtidige masterstudenter kan nyte godt ut av mener Pedersen, som kaller det hele en vinn-vinn situasjon.

Ikke ta forhastede beslutninger

- Det viktigste for meg er at vi åpner opp for en debatt om hva som bør endres, ikke at vi gjør ChatGPT til noe farlig, sier Kallur.

Pedersen mener det er veldig viktig at det ikke blir tatt forhastede beslutninger, men at det løftes opp til en god diskusjon som involverer alle, i alle ledd.

- Det viktige nå er at denne debatten får puste, og at det ikke blir vedtatt en forhastet bestemmelse, om jeg skal få lov til å komme med et ønske så er det det, sier Pedersen.

Følg UA på Facebook og Instagram.