Forskerkometen hedres

Terje Lohndal tildeles Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs pris til yngre forskere.

Norges yngste førsteamanuensis, Terje Lohndal, beskrives som en av pådriverne for påbegynt og fremtidig forskning på forutsetningene til flerspråklige språkbrukere. Her holder han et foredrag i Dokkhuset i Trondheim i fjor.
Lohndal forsker på syntaks og semantikk, i hovedsak basert på engelske data. I 2012 tok han doktorgrad ved University of Maryland.

28-åringen er Norges yngste førsteamanuensis, har blitt kåret til én av landets mest fremragende unge forskere og blitt omtalt som lingvistikkens Mozart.

Ifølge Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (DKNVS) har han utmerket seg som en av de mest lovende, unge språkvitere i Norge de siste årene.

Forskningspådriver

DKNVS skriver videre i begrunnelsen for prisutdelingen:

«Han fullførte sin ph.d. i 2012. Han har rukket å skrive flere artikler om språkteori, grammatikk og språkfilosofi. Han er en av pådriverne for påbegynt og fremtidig forskning på forutsetningene til flerspråklige språkbrukere, og er for tiden leder for phd-programmet i språkvitenskap og medlem av styringsgruppen for den nasjonale forskerskolen i språkvitenskap og filologi. Terje Lohndal har vært invitert foredrags- og kursholder ved en rekke nasjonale og internasjonale konferanser og forskerskoler. DKNVS er glad for å få være med på å påskjønne ham med I. K. Lykkes pris til yngre forskertalenter.»

Lohndal fikk utmerkelsen under en seremoni i Øysteinsalen i Erkebispegården i Trondheim fredag kveld.

Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs Høytidsdag feires den andre fredagen etter 26. februar. Dette er fødselsdagen til Selskabets grunnlegger, biskop Johan Ernst Gunnerus.

Første pris

- Dette er veldig flott, ikke minst for fagmiljøet. Men det er også en fin påskjønnelse for arbeidet jeg har gjort, sier Lohndal til UA.

Han håper prisen kan bidra til å løfte lingvistikken som fagområde. Lohndal mener lingvistikk allerede er på en opptur.

Prisen fra DKNVS blir den første på førsteamanuensisens CV om man ser bort ifra kåringen i Morgenbladet.

- Det har ikke vært et mål med arbeidet mitt å få priser, men det er selvfølgelig motiverende og inspirerende, sier han.

Målrettet jobbing

Selv om han er 5-10 år yngre enn mange av ph.d.-kandidatene og har skilt seg ut gjennom målrettet jobbing mot doktorgraden siden videregående skole, tror Lohndal de fleste kan lære noe av hans fremgangsmåte.

- Det er to overordnende stikkord som er sentrale hvis man skal gjøre seg attraktiv: Det er å publisere og å bidra til fagsamfunnet, har Lohndal tidligere sagt til UA.

28-åringen ønsker å bidra til å bygge opp forskningsmiljøet innen sitt fagfelt til internasjonal toppklasse og tror dette er noe flere forskermiljøer må tilstrebe for å trekke til seg de beste kandidatene. Selv regner han med å søke opprykk til professor i løpet av et par år.

Lohndal valgte NTNU som arbeidsgiver takket være det han selv beskriver som et allerede sterkt fagmiljø.

- Trondheim er ikke verdens sentrum, men med fagmiljø i toppklassen kan NTNU tiltrekke seg toppkandidater fra hele verden, sier han.

Pris til NTNU-matematiker

DKNVS delte også ut to andre priser fredag kveld. Prisen til yngre forskere innen naturvitenskap gikk til Andriy Bondarenko.

Han har sin utdannelse fra Kyiv National Taras Shevchenko University og tok sin ph.d. I 2007. Bondarenko er for tiden post. doc. ved Institutt for matematiske fag ved NTNU.

«Hans forskningsområde er diskret matematikk, kombinatorikk og approksimasjonsteori. I et nylig publisert arbeid har Bondarenko løst et sentralt problem om den såkalte Borsuk-formodningen i diskret matematikk. Dette resultatet har vakt betydelig oppsikt innen feltet, og han har gjort seg bemerket på høyeste internasjonale nivå», skriver DKNVS i begrunnelsen.

Minnemedaljen i gull 2014 tildeles Geirmund Vik for hans innsats og entusiasme for nordlandshesten/lyngshesten. «Vik har over mange år, med stort engasjement og masse kunnskap bidratt til rasens utvikling, både som veterinær, oppdretter, bruker og markedsfører av rasen.», ifølge DKNVS.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.