15 personer vil ha jobben som ny direktør i Forskningsrådet

Søkerlista inneholder flere direktører med sentrale jobber. Se lista her.

UiO-rektor Ole Petter Ottersen er blant søkerne til den ledige jobben som administrerende direktør i Forskningsrådet.

UiO-rektor Ole Petter Ottersen står som ventet på søkerlisten til den ledige jobben som direktør i Forskningsrådet. Totalt har 19 personer søkt jobben, men fire av dem har trukket sine søknader. Seks søkere har fått innvilget sine forespørsler om at navnene deres unntas offentlighet.

Dette er søkerne:

18. Jan-Gunnar Winther (54) - Tromsø - Direktør

19. Lars Asle Øyno (54) - Bærum - Seksjonssjef

Flere direktører på lista

Noen av søkerne er mer profilerte enn andre. Den som har lest artikler om søkerlister tidligere drar kanskje kjensel på navnet Thorbjørn Johan Gaarder, som av Dagbladet har blitt omtalt som Norges ivrigste jobbsøker.

Jan-Gunnar Winther er direktør ved Norsk polarinstitutt, og har hatt direktørjobben siden 2005. Aslak Tveito er sjef i forskningslaboratoriet Simula, mens Yngve Mikkelsen er kjent som tidligere direktør ved Ahus.

Anne Kjersti Fahlvik kan være en het kandidat til toppjobben i Forskningsrådet. Hun er i dag direktør for Divisjon for innovasjon i Forskningsrådet.

Krever solid erfaring

Den som får jobben tar over etter nåværende direktør Arvid Hallén. Administrerende direktør skal bidra til at Forskningsrådet når sine mål i samspill mellom forskningsmiljø, næringsliv, offentlig sektor og styrende myndigheter, heter det i utlysningsteksten.

Der settes det også krav til at den nye direktøren må ha solid ledererfaring fra kunnskapsintensiv organisasjon, interesse og innsikt i forskningspolitikk og evne til å håndtere en kompleks virksomhet med stor oppmerksomhet fra media og andre interessenter.

Ottersen ønsker mer midler til frie prosjekter

Den nye lederen skal være samlende, tydelig og trygg, samt vant til å balansere mange interesser, samtidig som vedkommende kan ta en synlig posisjon på vegne av organisasjonen, både nasjonalt og internasjonalt.

UiO-rektor Ole Petter Ottersen har tidligere bekreftet at han har søkt jobben.

– Jeg er opptatt av at Norges forskere skal få større muligheter til å teste ut sine egne ideer. De største gjennombruddene kommer fra den grunnforskningen som forskerne selv har initiert. Derfor må det bli større faglighet i Forskningsrådet enn det er i dag. Tillitsforholdet mellom rådet og forskerne må bli bedre, og en større andel av forskningsmidlene bør gå til slike frie prosjekter, sa Ottersen til Morgenbladet forrige uke.

LES OGSÅ: UiO-rektor Ottersen vil bli direktør i Forskningsrådet
LES OGSÅ: Forskningsrådet skal dele ut millioner til studentgründere