Store norske leksikon inviterer NTNU-forskere til faktadugnad

- Her har forskerne en unik mulighet til å nå bredere ut med sine kunnskaper, sier Erik Bolstad, sjefredaktør i Store norske leksikon til UA.

Store norske leksikon utfordrer NTNU til å bli størst på leksikonformidling.
Erik Bolstad, sjefredaktøren i Store norske leksikon, utfordrer NTNU: Bli størst på leksikonformidling.
Aktiv bidragsyter: Jacob Linder.
Aktiv bidragsyter: Kine Angelo.
Aktiv bidragsyter: Helge Holden.
Aktiv bidragsyter: Solveig Bøe.
Aktiv bidragsyter: Aksel Tjora.
Aktiv bidragsyter: Magne Njåstad (til venstre).

Nå slår de på stortromma for å få flere forskere fra NTNU til å øse av all sin basiskunnskap:

- Vi utfordrer Norges største universitet til å bli størst også på leksikonformidling, sier sjefredaktøren.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Et stort nettsted i Norge

SNL har fått med seg rektor Gunnar Bovim på laget, og i fellesskap inviterer de til et seminar i Rådssalen i Hovedbygningen torsdag 31. august klokka 09.00

- SNL er en unik plattform for formidling av grunnleggende kunnskap innenfor de fleste fagområder, og som forskningsinstitusjon ser jeg det som en selvfølge at NTNU skal være en fremtredende bidragsyter, sier Bovim i en pressemelding fra SNL.

Forskere fra NTNU som allerede bidrar aktivt er blant annet Helge Holden, Solveig Bøe, Magne Njåstad, Kine Angelo og Aksel Tjora.

Rektor Bovim oppfordrer alle som kan tenke seg å bidra i Store norske leksikon til å møte opp på seminaret.

– Jeg har satt av 31. august i kalenderen min, og håper mange flere vil gjøre det samme, sier han.

Som seg hør og bør en sjef for et leksikon, kan Erik Bolstad tvert slå i bordet med fakta om hvor mange som leser SNL og hvor mange NTNU-forskere det er som allerede skriver for leksikonet.

Hver dag leses 300 000 artikler på snl.no og leksikonet kan skilte med om lag 2,5 millioner unike brukere i måneden. Nasjonalleksikonet er blant de største norske nettstedene på internett.

LES OGSÅ: Universiteta vil redde Store norske leksikon

Gyllen anledning til å formidle fag

I dag er det 67 forskere fra NTNU som er med, og målet er å øke antallet til 80 ved utgangen av året. Og neste år håper de at de kan ha 100 forskere, bare fra NTNU, i stallen.

- Akkurat nå har vi i underkant av 700 fagansvarlige og vi trenger enda flere. Vi trenger folk som ønsker å formidle faget og bidra til å oppdatere artiklene som handler om deres fagfelt. Hvis man for eksempel er fagansvarlig for tysk, så får man ansvaret for artiklene om dette området, for å gjennomgå dem og oppdatere dem, sier Erik Bolstad.

Tillitsvervet er betalt og de fagansvarlige står som garantist for at det som står i artiklene er sant og oppdatert.

Mange NTNU-forskere bidrar altså allerede i dag. Erik Bolstad forteller at en av de mest aktive er fysikkprofessor Jacob Linder. Han er fagansvarlig for kategoriene Atom- og kjernefysikk og Materialfysikk i Store norske lekskion.

– Det finnes mange misvisende og feilaktige kilder til informasjon på nettet i dag. Jeg bidrar til Store norske leksikon fordi jeg mener det er viktig å sørge for at kunnskap blir formidlet på en forståelig, tilgjengelig og kvalitetssikret måte, sier Linder i pressemeldingen.

I tillegg til det realfaglige stoffet, har leksikonet fagansvarlige fra NTNU innen blant annet filmteori, dansevitenskap, landbrukspolitikk, samtidshistorie, sosiologi og kreft. Dagens 67 fagansvarlige har ansvar for 117 ulike fagområder og 8802 artikler.

- Dette er også en mulighet for forskerne til å nå ut til allmennheten uten spissede nyhetsinnslag. Man når flere og man når flere enn hvis man benytter mange andre kanaler, sier sjefredaktør Erik Bolstad.

- Det er også NTNU-ansatte som skriver for Wikipeida, hva er forskjellen på de to leksikonene?

- Vi er veldig glade i Wikipedia, men vi brukes forskjellig. Det er ingen overlapping når vi ser på de mest leste sakene. Det som dominerer topplista vår, er religion, medisin og historie, mens det er geografi og populærkultur som er mest etterspurt hos Wikipedia, sier han.

LES OGSÅ: Kjersti ble årets wikipedianer

LES OGSÅ: En artikkel i Wikipedia ble gaven til NTNU

Vil du lese mer om samarbeidet mellom NTNU og Store norske leksikon, finnes det en artikkel om dette. Her kan du også finne en oversikt over hvem det er fra NTNU som bidrar, enten som fagansvarlige eller som fagmedarbeidere.

Fusjonskafé 16. desember 2016. Gunnar Bovim.