Forskere raser etter at forskning og utdanning har forsvunnet fra EU-kommissærens tittel

13 nobelprisvinnere mener tittel-endring fremstår som nedvurdering av feltenes viktighet.
Edvard Moser er en av 13 Nobelprisvinnere som har signert underskriftskampanjen. 
        
            (Foto: Helene Mariussen)

Edvard Moser er en av 13 Nobelprisvinnere som har signert underskriftskampanjen.  Foto: Helene Mariussen

I et åpent brev til EU-presidentene David Maria Sassoli, Jean-Claude Juncker og Ursula von Der Leyen krever nå representanter fra forsknings- og utdanningsmiljøene i Europa at forskning og utdanning igjen tas inn i tittelen til EU-kommissæren for feltet.

Da Mariya Gabriel tidligere i høst ble innstilt som ny EU-komissær, var det for innovasjon og ungdom, men med forskning og utdanning som deler av sitt ansvarsområde. Den sittende EU-kommissæren, som da blir hennes forgjenger, Carlos Moedas har «kommissær for forskning, vitenskap og innovasjon» som formell tittel.

«Med dette åpne brevet krever vi at EU-kommisjonen endrer tittelen til kommissær Gabriel til «Utdanning, forskning, innovasjon og ungdom» for å reflektere Europas dedikasjon til alle disse viktige områdene(journ.oversettelse)» skriver de i brevet.

De mener den nye tittelen ikke reflekterer at utdanning og forskning er grunnlaget for innovasjon. I tillegg skriver de at den nye tittelen reduserer utdanning til noe ungdom driver med, mens det etter deres syn er essensielt for alle aldre. Da hjelper det ikke at forskning fremdeles skal være en del av kommissærens ansvar, slik Moedas også bekreftet overfor Universitetsavisa da innstillingen ble kjent.

I tillegg til de åtte professorene som tok initiativ til det åpne brevet og den medfølgende underskriftskampanjen, er oppropet nå signert av til sammen 13 nobelprisvinnere, deriblant Edvard Moser, og et utall andre vitenskapsfolk.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Gjesteskribenten:

Kallelse – ikke gjør det

Kallelse for å bedre kjønnsbalanse, er en dårlig løsning på et vanskelig problem, skriver gjesteskribent Helge Holden.

- At fagfolk styrer seg selv, er en fane vi må holde høyt

Den norske modellen passer som hånd i hanske med den akademiske kulturen, sa Emil A. Røyrvik da han innledet om kvalitetskultur og god ledelse for NTNUs ledere.

Styringsideologi et hinder for kvalitet i utdanningen

Styringsideologien som samles i begrepet New Public Management fungerer som en barriere mot utdanningskvalitet.

Ledersamling på Oppdal:

Diskuterte indikatorer som middel for å bli bærekraftig

Oppdal: Er bærekraftsindikator det som skal gjøre susen for at NTNU skal ta ned klimaavtrykket? Eller blir det nok et kulepunkt å hake av?