Innovasjon i akademia:

- Du starter i et utrolig skeivt maktforhold

Fornebu: - Professorer med gründerambisjoner blir heller straffet enn belønnet i dagens system.

Lise L Randeberg - Tekna-president, NTNU-professor og serie-gründer på konferanse om innovasjon i akademia: - Det synes lettere å snakke om strukturer enn om folk.

Lise L. Randeberg er president for Tekna, som organiserer mange norske teknologer i og utenfor universitetene. Hun er også NTNU-professor, og grunder på sin hals. Randeberg har sågar vunnet priser for innovasjon. Hun har stiftet et gründerselskap sammen med to andre.

Randeberg deltok på konferansen «Samarbeid og roller i innovasjon og entreprenørskap mellom næringsliv og forsknings- og høyere utdanningsinstitusjoner. Nærings- og fiskeridepartementet og Kunnskapsdepartementet sto som arrangører.

LES OGSÅ: TTO-ene bør legges ned

Universitetsvisa tar henne med ut på gangen mot slutten av konferansen. Hva har hun hørt?

- Jeg hører mye bra. Men som så ofte er det mye lettere å snakke om systemer og strukturer enn om folkene. Hvordan er det å være en menig professor med en god ide? Hvordan blir du møtt av lederen din, og av TTO? Spør Randeberg, og setter fingeren på det ømme punktet:

- I dag er ikke innovasjon særlig meritterende i akademia. Samtidig er noe av det første du gjør om TTO skal hjelpe deg å virkeliggjøre ideen din å si fra deg rettigheter til TTO. Du starter i et utrolig skeivt maktforhold.

Tekna-presidenten og gründeren mener prorektor Hernes er inne på noe viktig når hun framholder at instituttene må inn i loopen i en kommersialiseringsprosess.

Hva vi snakker om når vi snakker om eksellens

Det snakkes mye om eksellens -fremragende - men da er det viktig å klargjøre hvilken eksellens man snakker om, understreker Randeberg.

- Når det handler om eksellens innen innovasjon – for å kjenne igjen en god ide når du ser den, må du ha en dyp kjennskap til ditt eget fagfelt. Du må være faglig eksellent. Men det vi snakker mest om i det daglige, er vanlig eksellens, som handler om tellekanter.

- Motvirker den ensidige vektleggingen på tellekanter forskernes en kultur for innovasjon?

- Jeg gjorde en erkjennelse for noen år siden, om hva som er det klassiske modus operandi for en professor: Søke, forske, publisere, innimellom undervise. Ikke innovere. Det du behøver for å få høyere lønn, for å bli merittert i systemet, da er det søke, forske, publisere som gjelder. Det burde være søke, forske, innovere, så publisere.

For Lise Randeberg ble det et personlig spørsmål underveis i et forskningsprosjekt innen medisinsk teknologi: Hun forsket, skrev paper, publiserte. Den fikk helt ok lesning. Men det var ikke nok for henne.

- Blir straffet som gründer

- Jeg ville gi noe tilbake til dem som hadde stil opp for det jeg hadde forsket på. Det kunne jeg gjøre ved å skape teknologi basert på studiene våre. Men ved å gjøre det tok jeg en betydelig risiko, både for mine framtidige muligheter til å få finansiert egen forskning, og for min framtidige lønn, og med min generelle, faglige anseelse.

I dag blir man som menig professor med grunderambisjoner ikke belønnet.

- Man blir heller straffet. Men det er utrolig gøy å holde på med, jeg ville ikke byttet det bort for alt i verden, sier Lise L Randeberg.