Innovasjon i akademia:

- Du starter i et utrolig skeivt maktforhold

Fornebu: - Professorer med gründerambisjoner blir heller straffet enn belønnet i dagens system.
Lise L Randeberg - Tekna-president, NTNU-professor og serie-gründer på konferanse om innovasjon i akademia: - Det synes lettere å snakke om strukturer enn om folk. 
        
            (Foto: Tore Oksholen)

Lise L Randeberg - Tekna-president, NTNU-professor og serie-gründer på konferanse om innovasjon i akademia: - Det synes lettere å snakke om strukturer enn om folk.  Foto: Tore Oksholen

Lise L. Randeberg er president for Tekna, som organiserer mange norske teknologer i og utenfor universitetene. Hun er også NTNU-professor, og grunder på sin hals. Randeberg har sågar vunnet priser for innovasjon. Hun har stiftet et gründerselskap sammen med to andre.

Randeberg deltok på konferansen «Samarbeid og roller i innovasjon og entreprenørskap mellom næringsliv og forsknings- og høyere utdanningsinstitusjoner. Nærings- og fiskeridepartementet og Kunnskapsdepartementet sto som arrangører.

LES OGSÅ: TTO-ene bør legges ned

Universitetsvisa tar henne med ut på gangen mot slutten av konferansen. Hva har hun hørt?

- Jeg hører mye bra. Men som så ofte er det mye lettere å snakke om systemer og strukturer enn om folkene. Hvordan er det å være en menig professor med en god ide? Hvordan blir du møtt av lederen din, og av TTO? Spør Randeberg, og setter fingeren på det ømme punktet:

- I dag er ikke innovasjon særlig meritterende i akademia. Samtidig er noe  av det første du gjør om TTO skal hjelpe deg å virkeliggjøre ideen din å si fra deg rettigheter til TTO.  Du starter i et utrolig skeivt maktforhold.

Tekna-presidenten og gründeren mener prorektor Hernes er inne på noe viktig når hun framholder at instituttene må inn i loopen i en kommersialiseringsprosess.

Hva vi snakker om når vi snakker om eksellens

Det snakkes mye om eksellens -fremragende - men da er det viktig å klargjøre hvilken eksellens man snakker om, understreker Randeberg.

- Når det handler om eksellens innen innovasjon – for å kjenne igjen en god ide når du ser den, må du ha en dyp kjennskap til ditt eget fagfelt. Du må være faglig eksellent. Men det vi snakker mest om i det daglige, er vanlig eksellens, som handler om tellekanter.

- Motvirker den ensidige vektleggingen på tellekanter forskernes en kultur for innovasjon?

- Jeg gjorde en erkjennelse for noen år siden, om hva som er det klassiske modus operandi for en professor: Søke, forske, publisere, innimellom undervise. Ikke innovere. Det du behøver for å få høyere lønn, for å bli merittert i systemet, da er det søke, forske, publisere som gjelder. Det burde være søke, forske, innovere, så publisere.

For Lise Randeberg ble det et personlig spørsmål underveis i et forskningsprosjekt innen medisinsk teknologi: Hun forsket, skrev paper, publiserte. Den fikk helt ok lesning. Men det var ikke nok for henne.

- Blir straffet som gründer

- Jeg ville gi noe tilbake til dem som hadde stil opp for det jeg hadde forsket på. Det kunne jeg gjøre ved å skape teknologi basert på studiene våre. Men ved å gjøre det tok jeg en betydelig risiko, både for mine framtidige muligheter til å få finansiert egen forskning, og for min framtidige lønn, og med min generelle, faglige anseelse.

I dag blir man som menig professor med grunderambisjoner ikke belønnet.

- Man blir heller straffet. Men det er utrolig gøy å holde på med, jeg ville ikke byttet det bort for alt i verden, sier Lise L Randeberg.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

UAs julekalender:

Ser du hvem dette er?

Dagens hint: Har jobbet med både aluminium og olje. Om hun har arvet morens herskapelige interesser vites ikke

- Hun har full støtte i styret

- Det har vært en meget omfattende prosess, med oppgaver til kandidatene og personprofilanalyser, sier styreleder Svein Richard Brandtzæg.

Rektor Anne Borg: - Tid for konsolidering

- Nå må vi ta ned de ballene som er oppi lufta, sier Anne Borg. Hun er tydelig på at reformtakten skal ned med henne som rektor.

Her er NTNUs nye rektor

Nå kan hun stryke «konstituert» fra jobbtittelen sin: Anne Borg blir NTNUs rektor for de kommende 5,5 årene.