15 studenter utestengt etter juks i programmeringsfag

Resultatene av klagebehandlingen etter vårens eksamener ramler inn. I ett fag ble 60 av 700 studenter mistenkt for juks - nå er omtrent 15 av dem utestengt.

Omtrent 15 av studentene som var mistenkt for juks i TDT4100 er nå utestengt.

Artikkelen er oppdatert med et intervju med faglærer Hallvard Trætteberg

Rundt 15 av studentene som var mistenkt for juks etter hjemmeeksamen i emnet «TDT4100 Objektorientert programmering» er nå utestengt fra NTNU, skriver Verdens Gang.

Totalt mistenkte NTNU 60 studenter for juks i emnet hvor 700 avla eksamen.

Til VG forteller seniorrådgiver Nina Kotte at det fremdeles gjenstår å behandle omtrent 40 klagesaker, og at majoriteten av disse kommer fra nettopp TDT4100.

Totalt skal NTNUs klagenemnd ha behandlet rundt 60 saker, og i de fleste tilfellene er det avdekket juks. Straffen varierer fra annullering av eksamen og utestengelse i ett semester, annullering og utestengelse i to semestre til kun annullering av eksamen.

Hallvard Trætteberg er faglærer i Objektorientert programmering der 60 studenter er mistenkt for å ha jukset.

Faglærer Hallvard Trætteberg sitter igjen med blandede følelser etter vedtaket i NTNUs klagenemnd.

- Det er synd at det ble så mye juks, og jeg er glad vi har funnet troverdige metoder for å avdekke juks. Vi har et mandat fra studenter som synes det er ille at andre jukser. Sånn sett er vi fornøyde, men selve situasjonen er vi veldig lite fornøyd med.

Trætteberg mener det var ulike grunner til at folk jukset. Noen var kyniske juksere, andre ikke. Førstnevnte gruppe synes han ikke særlig synd på. Han er glad for at juks får konsekvenser, men synes samtidig hele situasjonen er trist.

- Jeg synes det er fint at de ble tatt, men synes samtidig synd på dem. Det er også leit at det har tatt så lang tid å få behandlet juksesakene. Det må ha vært en ekstra belastning for mange.

Disse tilfellene av juks foregikk under hjemmeeksamen våren 2020. Først nå kommer vedtaket i NTNUs klagenemnd.

- Utestenginga gjør at de ikke får tatt opp disse eksamenene denne våren, og da går det enda et år før det kommer seg videre. Vi håper det ikke fører til frafall blant dem

Gjør det knotete å jukse

Før jul hadde han ikke hjemmeeksamen med studenter. Nå planlegger han hvordan eksamen skal være i vårsemesteret. Han vil bruke flere vurderingsformer, inkludert et par-prosjekt. I tillegg vil han justere på gjennomføringa av hjemmeeksamen. Det skal brukes mekanismer som er mer treffsikre for å avsløre juks. Studentene skal bruke et bestemt verktøy som kan rigges slik at det er mulig å samle informasjon om hvordan studentene bruker det og jobber med besvarelsen.

- Det vil ikke bare være selve besvarelsen, men også hvordan studentene jobbet under eksamen, som gjør at vi avdekker juks. Vi skal gjøre det så knotete som mulig, slik at de bare kan la være å jukse, sier Trætteberg.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.