Gunnar Bovim vil bli ny rektor

Gunnar Bovim er den sjette og hittil ukjente søkeren til jobben som ny rektor ved NTNU.

Bovim har de tre siste årene vært administrerende direktør i Helse Midt-Norge RHF, og han har lenge vært ett hett navn som søker X : Den eneste søkeren på listen som fikk sitt navn unntatt offentlighet

Bovim er 52 år, født i Bergen og utdannet utdannet lege ved Universitetet i Bergen.

Han videreutdannet seg til spesialist i nevrologi i 1993, og tok doktorgraden i nevrologi samme år. Fra 1998 til 2006 var han prodekan og dekan ved Det medisinske fakultet, NTNU. Bovim var adminstrerende direktør ved St. Olavs hospital fra 2006 til 2009.

Med denne bakgrunnen seiler han opp som en av de mest aktuelle kandidatene til rektorposten. Det er i alt seks søkere til jobben.

Avgjørelsen faller under torsdagens styremøte på NTNU.

I tillegg til Bovim står følgende på søkerlisten:

Berit Kjeldstad, 56, prorektor for utdanning og læringskvalitet, NTNU, Malvik

Kari Melby, 62, prorektor for forskning, NTNU, Trondheim