Oppsigelsen av UiS-professor skyldes alkoholproblemer

Oppsigelsessaken mot Nils Rune Langeland skyldes at professoren har et alkoholproblem, hevder advokaten hans.

Universitetet i Stavanger skal behandle avskjedssaken mot professoren fredag 24. november.

Universitetet i Stavanger har gitt professor Nils Rune Langeland forhåndsvarsel om avskjed, skrev Khrono mandag. Men ifølge Kjell M. Brygfjeld, som er Langelands advokat, skyldes ikke avskjeden professorens slibrige meldinger til flere kvinner. I en pressemelding, som Forskerforum har fått, heter det at avskjedssaken skyldes Langelands alkoholbruk, skriver På Høyden.

Alkoholproblem over tid

I pressemeldingen heter det at «Professor Langeland har over tid slitt med et alkoholproblem. Misbruk av alkohol har medført at han over de siste år har opptrådt på måter som hans arbeidsgiver, og også noen av hans kolleger, har reagert på. Disse forholdene har vært tatt opp av arbeidsgiver, og professor Langeland har beklaget sin væremåte og har hatt de beste intensjoner om å skaffe seg kontroll over sitt alkoholforbruk».

Advokaten skriver at det er Langeland som har bedt han gjøre kjent hva som er UiS’ grunnlag for innstillingen.

Møtte beruset på jobb

Langeland skal ha inngått en avtale med UiS-ledelsen om oppfølging av sitt alkoholmisbruk etter hendelser som skal ha skjedd i forbindelse med professorens deltakelse på arrangement utenlands rundt årsskiftet. Men noen uker etter at avtalen ble inngått, skal Langeland ha møtt beruset på jobb, etter å ha drukket kvelden i forveien. Dette skal være forholdet som utløste personalsaken, skriver Forskerforum.

Advokat Brygfjeld skriver i pressemeldingen at UiS også har vevd inn elementer fra sommerens sms-historie i avskjedssaken.

Advokaten mener at Langeland ikke bør sies opp:

«Dette er imidlertid en problemstilling som skal behandles i det forum som vår lovgivning legger opp til, og professor Langeland vil naturligvis nytte sine rettigheter til å få overprøvet et eventuelt avskjedsvedtak», skriver advokaten.

UiS vil ikke kommentere saken. Men i en melding de har lagt ut på hjemmesiden sin, skriver de at «Universitetet i Stavanger bekrefter advokat Kjell M. Brygfjelds opplysninger til nettavisen Khrono 19.11.17, om at det er gitt forhåndsvarsel om avskjed til professor Nils Rune Langeland».