Vant Abelkonkurransen for andre gang

15-åringen Andreas Alberg fra Oslo katedralskole stakk av med seieren i Abelkonkurransen, som gikk av stabelen tirsdag kveld.

REGNEMESTER: Andreas Alberg tenker ofte på kompliserte regnestykker når han går til skolen. Det ga uttelling i Abelkonkurransen.

Statssekretær Rikke Høistad Sjøberg i Kunnskapsdepartementet delte ut førstepremien.

Mattetalentet Andreas Alberg utkonkurrerte mer enn 3.400 deltakere fra de innledende rundene. I finalen var det 24 andre deltakere som måtte se seg slått av 15-åringen.

Skal til OL

– Laginnsatsen var veldig god i år, det var jo bare to poeng som skilte oss tre i toppen. Resultatet er noe av det sterkeste i finalen noensinne, nå har jeg tro på at vi skal klare å hevde oss i OL, sa Alberg ifølge matematikksenteret.no

Han vant 15.000 kroner og muligheten til å representere Norge i den internasjonale matematikkolympiaden i Bath, England 15.-22. juli 2019.

Toppidrett

Alberg vant også konkurransen i fjor.

Da fortalte han til Universitetsavisa at han ofte har kompliserte regnestykker i tankene.

– Jeg tenker ofte på oppgaver mens jeg går, for eksempel på vei til skolen, sier han og anslår at han bruker 15-20 timer i uka på matematikk.

Han sa også at han tenker på matematikk som toppidrett.

- Jeg gjør det greit i andre realfag også, men jeg velger å fokusere mest på matematikk. Det er ikke nok tid til å bli best i alle fag. Jeg tenker litt på matematikk som toppidrett, at jeg velger en gren å satse på, sier han og føyer til at han koser seg med det.

Les om fjorårets Abelkonkurranse.

Stort potensial hos ung jente

Utfordrerprisen gikk til unge, lovende Zejia He som går i 9. klasse ved Oslo International School. Hennes lave alder og solide resultater gjør henne til en kandidat som har potensialet og kunnskapen til å vinne Abelkonkurransen om noen år, mener juryen.

– Abelkonkurransen er en viktig arena hvor vi kan feire og synliggjøre dyktige talenter i matematikk. De har evnen til å tenke abstrakt, evnen til å se sammenhenger og evnen til å få innsikt i komplekse problemer. Disse talentene er framtida, og har et svært godt utgangspunkt til å bidra med kunnskap for en bedre verden, sa Einar Rønquist, leder ved institutt for matematiske fag, NTNU, til matematikksenteret.no.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Abelkonkurransen

• Niels Henrik Abels matematikkonkurranse er en konkurranse i matematisk problemløsning for elever i den videregående skolen, men det er også mulig for yngre elever å delta.
  • Konkurransen består av to runder og en finale. I første runde får deltagerne 20 oppgaver, hver med fem svaralternativer. Disse skal besvares i løpet av 100 minutter.
  • Resultatene fra de innledende rundene summeres, og de beste 20 (noen tilfeller flere) blir invitert til finalen. Det må være minst 16 elever i finalen som er kvalifiserbare til IMO (den internasjonale matematikkolympiaden). I finalen får deltakerne fire timer på å løse fire oppgaver. Her skal man ikke bare finne riktig svar, men også begrunne/bevise det man har gjort.
  • Finalen holdes årlig ved NTNU i Trondheim i begynnelsen av mars.
  • Abelkonkurransen arrangeres av Norsk matematisk forening med støtte fra Institutt for matematiske fag, NTNU, Abelstyret, Forskningsrådet og Petroleum Geo-Services (PGS).
  • Kilde: Abelkonkurransen
Abelprisen 2019. Eirik Mjaanes, Olav Hellebust Haaland, Thomas Thrane, Andreas Alberg, Jon Magnus Rosenblad og Erik Mingjun Ma.

Abelkonkurransen

• Finalen holdes årlig ved NTNU i Trondheim i begynnelsen av mars.
  • Kilde: Abelkonkurransen
Utfordrerprisen til Zejia He fra Oslo International School